Is dit legaal in Nederland?

Een internetbedrijf verkoopt blauwe parkeerschijven met een uurwerkje die de schijf lekker laat doordraaien als je je auto hebt geparkeerd.
Mag dat volgens de wet?

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
in: Auto's
2.3K
Antoni
14 jaar geleden
Is dit een retorische vraag?
AWM
14 jaar geleden
Ik wilde geen reclame maken, maar vooruit dan maar:
http://www.naamkado.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zal waarschijnlijk vallen onder een of andere regel die ook zegt dat het bijvullen van de parkeermeter verboden is.

Het beste antwoord

Een parkeerschijf mag voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst. Zo kunnen er geen misverstanden meer ontstaan over de plek van de parkeerschijf in de auto. Van buiten af moet de parkeerschijf goed zichtbaar zijn. Bovendien mag het tijdstip van aankomst op de parkeerschijf alleen nog handmatig worden ingesteld. Parkeerschijven met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mogen dus niet meer gebruikt worden. Door het verbieden van dergelijke apparaten wordt voorkomen dat een parkeerplaats te lang door hetzelfde voertuig wordt bezet. Bij het instellen van de parkeerschijf mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. Dit was al zo, maar veel mensen waren hiervan niet op de hoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een parkeerschijf mag voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst" dit is toch altijd al zo geweest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klaarblijkelijk was er genoeg verwarring over om het maar vast te leggen.
Zie het in hetzelfde kader als het doorschuiven van de wijzer naar het eerstvolgende half uur. ---citaat---
Bij het instellen van de parkeerschijf mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. Dit was al zo, maar veel mensen waren hiervan niet op de hoogte
---einde citaat---

Andere antwoorden (5)

nee, dit mag niet. dit is sinds kort per wet verboden. het is verplicht om je auto te verplaatsen na 2 (of indien aangegeven 3) uur op een blauwe schijf zone.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of na één uur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, dat kan ook nog. maar over het algemeen is het 2 of 3 uur.
Volgens het artikel in de gelinkte bron het volgende:

___Citaat____________________________________
De zogenaamde 'klokschijven' zijn al in verschillende hoeken van het land gesignaleerd. Het bewerken of bezitten van een dergelijke schijf valt onder de zogeheten wet Mulder-overtreding, omdat de eigenaar van de wagen bijvoorbeeld geen begintijd heeft ingesteld. Verder valt er echter weinig te doen tegen de slimme schijven.
____________________________________________

Dit is echter wel een vage bewoording. De wet Mulder voorziet volgens mij in (nog) meer mogelijkheden om al bestaande overtredingen aan te passen zonder dit heel specifiek te hoeven bewijzen, een agent hoeft alleen te zeggen dat hij je door rood licht heeft zien rijden bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verkoop ervan is niet verboden, het gebruik wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag ze inderdaad niet gebruiken....

Maar vind het een verrekte handige gadget!
Wat was de URL?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ik heb ze ook.