Wat is beter voor het brandstofverbruik?

In rijlessen tegenwoordig word veel aandacht besteed aan economisch rijden en milieubesparing.

Hierbij is een van de belangrijkste dingen dat je bij het naderen van bijvoorbeeld een stoplicht het gas los laat en pas bijremt als dit nodig is.

Heel mooi verhaal allemaal maar als ik het natuurkundig beredeneer zou het juist economisch beter zijn om gelijk die koppeling in te trappen en te remmen op het laatste moment met de rem.

Volgens mij verbruikt een auto nog altijd het minste als ie stationair loopt(lager toerental + weinig druk = lager verbruik). Waarom zou het dan economisch en milieutechnisch beter zijn om op de motor af te remmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Jij hebt het fout, slim gedacht, maar toch klopt het niet:

Als de motor stationair loopt heeft deze weinig brandstof nodig, telkens een kleine ontploffing en de motor draait.

Als je auto in de versnelling staat en je trekt op, heb je meer kracht nodig om deze auto voort te bewegen.

Als je al snelheid hebt, en je auto staat in de versnelling, dan laat je de auto uitrollen. Nu heb je 0,000000 brandstof nodig!

De wielen zitten namelijk nog steeds verbonden op je motor, en de snelheid die je hebt zorgt ervoor dat je motor zal blijven draaien. Dat is ook de reden waarom je meer afremt als je hem in de versnelling houdt dan dat je hem in de vrij zet.

Je ondervind weerstand doordat je de zuigers heen en weer laat gaan door de kracht die je auto nog heeft, die jij er eerder hebt ingestopt.

Het toerental dat de auto heeft maakt nu helemaal niets uit voor het brandstofverbruik.

Begrijp je het niet? Dan kan ik het nog verder uitleggen!

Toegevoegd na 3 minuten:
''Hoe kan het dan dat er nog steeds explosies plaatsvinden in de cilinder als er geen brandstof toegevoerd zou worden? Wat ontploft er dan?''

Er ontploft niks, kijk.
Als je een auto in de versnelling laat staan, en je zet de motor uit, dan rol je nog steeds door in de versnelling. Je motor maakt nog steeds toeren en je hoort nog steeds een geluid. Maar je verbruikt geen brandstof! De zuiger in je cilinder, dat is wat je hoort.

Als je de motor nu weer aanzet, is het niet eens nodig om deze te starten, je motor is namelijk al in beweging, het enige wat gedaan hoeft te worden is weer brandstof toe te voegen en de bougie weer vonkjes te laten geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je op de motor afremt is er geen brandstof nodig om deze draaient te houden, waardoor de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Als de motor stationeer blijft lopen is er brandstof nodig. De smering wordt uit de olie gehaalt en niet de brandstof. Bij een brommer is dit wel het geval omdat deze een mengsmering heeft waardoor hier het niet verstandig is om op de motor of te remmen(wat niet mogenlijk is bij normaal gebruik).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je wilt zeggen dat als je het gas loslaat de motor stopt met draaien en enkel in beweging wordt gehouden door de massa? Volgens mij klopt het ook niet helemaal wat je zegt? Correct me if I'm wrong, maar volgens mij wordt bij het loslaten van het gas de brandstoftoevoer niet afgesloten, want dit zou betekenen dat een auto niet in staat zou zijn om stationair te draaien. Het zou inderdaad kunnen dat het niets uitmaakt wat betreft gebruik omdat de brandstoftoevoer bij beide gelijk is(klep op gelijke stand). Dit zou inhouden dat het enige voordeel aan op deze manier rijden is dat je wat langer met je remschijven doet? Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra de motor in beweging is gaat de brandstofpomp niet aan of blijft de toevoer dicht. Stel je eens voor, je bent op de fiets en gaat met een rotvaart bergaf, dan ga je toch ook niet bijtrappen? Onodig energieverbruik is dit. Zodra je de koppeling intrapt of in de neutraal gaat, wordt de brandstof natuurlijk weer open gezet zodat de motor niet uitgaat. Vooral met de huidige technologie wat in de auto's zit is dit geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan het dan dat er nog steeds explosies plaatsvinden in de cilinder als er geen brandstof toegevoerd zou worden? Wat ontploft er dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je de contactsleutel niet omdraait,en de motor afzet.
Zal deze altijd brandstof verbruiken.
Economisch rijden is ,,zo constant mogelijk rijden.
Van te voren gas minderen,en bij het optrekken zo min mogelijk gas geven.
En op tijd overschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt als ik bergaf ga met de fiets ga ik niet bijtrappen maar stop zelfs met trappen. waneer ik met de auto berg af ga als ik de koppeling niet intrap rem ik af op de motor maar maak meer toeren trap ik de koppeling in werkt de motor het minst en zijn de toeren lager maar moet zelf remmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij moderne motoren wordt elektronisch de brandstoftoevoer afgesloten als je op de motor remt. Dat zit in het motormanagement.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Oudere motoren blijven brandstof gebruiken als je op de motor remt. Bij moderne motoren is het brandstofverbruik nul, echt nul, als je op de motor remt. Mijn verbruiksmeter geeft dat duidelijk aan. Omdat ik diesel rijd, kan ik ook horen wanneer de motor overgaat van "een klein beetje brandstof verbruiken" naar "nul brandstof verbruiken".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, m'n auto geeft ook een verbruik van 0.0 aan bij het remmen op de motor, zolang het toerental maar boven de 1200 zit. Daaronder begint de ECU weer brandstof toe te voeren. Gemiddeld verbruik ik nu ook minder door het remmen op de motor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het gas loslaat en op de motor afremt (de auto laat uitrollen) gaat de benzinetoevoer op slot. Er vinden dan in de cilinders geen ontbrandingen meer plaats en er is dus ook geen verbruik. Pas als je de koppeling intrapt en het toerental van de motor dus wijzigt gaat de toevoer weer open en dan is er dus weer verbruik. Rem dus bij nadering van een rood licht altijd op de motor af, dan rij je het zuinigst.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het ALLERzuinigst ben je natuurlijk wanneer je de stoplichten kent en je weet wanneer het licht weer groen zal worden. In dat geval (uitgaande van geen verkeer direct achter je) kun je het beste zo snel mogelijk kort en krachtig afremmen. Daarna doorrollen met constante snelheid, waarbij het licht op het juiste moment groen wordt. Het idee hierachter is: je bent zo zuinig mogelijk wanneer je zo min mogelijk snelheid verliest. Snelheidsverlies betekent dat je jouw energie via de remmen kwijtraakt. Je laagste snelheid moet dus zo hoog mogeljik zijn. Stel je rijdt 50. Als je laat uitrollen, daalt je snelheid wellicht tot 20. Daarna wordt het licht groen en moet je vanaf 20 weer optrekken tot 50. Als je niet laat uitrollen, maar meteen fors afremt tot 35, kun je met 35 door blijven rijden. Op het moment dat het licht groen wordt, hoef je slechts op te trekken van 35 tot 50 - da's zuiniger dan op te moeten trekken van 20 tot 50.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die "explosies" wat je hoort zal de compressie zijn wat de cylinders uitoefenen als ze op en neer bewegen doordat je blijft rollen met gekoppelde motor.
Zoals al beschreven wordt, en bij eigen ervaring, is het verbruik 0,0 als je rolt met gekoppelde motor. Dit staat ook bij mij op de boordcomputer bij momenteel verbruik.
Je hebt helemaal gelijk maar voor langere tijd de koppeling in trappen kan slijtage geven op de drukgroep, maar vooral is het een kwestie van veiligheid, met meedraaiende motor is de auto beter beheersbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Autorijden volgens 'het nieuwe rijden' is het best haalbare met inachtneming van de veiligheid en de doorstroming.
Dat het wiskundig zuiniger zou kunnen is het uitgangspunt niet en de bedoeling niet.