Wat is beter voor het brandstofverbruik?

In rijlessen tegenwoordig word veel aandacht besteed aan economisch rijden en milieubesparing.

Hierbij is een van de belangrijkste dingen dat je bij het naderen van bijvoorbeeld een stoplicht het gas los laat en pas bijremt als dit nodig is.

Heel mooi verhaal allemaal maar als ik het natuurkundig beredeneer zou het juist economisch beter zijn om gelijk die koppeling in te trappen en te remmen op het laatste moment met de rem.

Volgens mij verbruikt een auto nog altijd het minste als ie stationair loopt(lager toerental + weinig druk = lager verbruik). Waarom zou het dan economisch en milieutechnisch beter zijn om op de motor af te remmen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jij hebt het fout, slim gedacht, maar toch klopt het niet: Als de motor stationair loopt heeft deze weinig brandstof nodig, telkens een kleine ontploffing en de motor draait. Als je auto in de versnelling staat en je trekt op, heb je meer kracht nodig om deze auto voort te bewegen. Als je al snelheid hebt, en je auto staat in de versnelling, dan laat je de auto uitrollen. Nu heb je 0,000000 brandstof nodig! De wielen zitten namelijk nog steeds verbonden op je motor, en de snelheid die je hebt zorgt ervoor dat je motor zal blijven draaien. Dat is ook de reden waarom je meer afremt als je hem in de versnelling houdt dan dat je hem in de vrij zet. Je ondervind weerstand doordat je de zuigers heen en weer laat gaan door de kracht die je auto nog heeft, die jij er eerder hebt ingestopt. Het toerental dat de auto heeft maakt nu helemaal niets uit voor het brandstofverbruik. Begrijp je het niet? Dan kan ik het nog verder uitleggen! Toegevoegd na 3 minuten: ''Hoe kan het dan dat er nog steeds explosies plaatsvinden in de cilinder als er geen brandstof toegevoerd zou worden? Wat ontploft er dan?'' Er ontploft niks, kijk. Als je een auto in de versnelling laat staan, en je zet de motor uit, dan rol je nog steeds door in de versnelling. Je motor maakt nog steeds toeren en je hoort nog steeds een geluid. Maar je verbruikt geen brandstof! De zuiger in je cilinder, dat is wat je hoort. Als je de motor nu weer aanzet, is het niet eens nodig om deze te starten, je motor is namelijk al in beweging, het enige wat gedaan hoeft te worden is weer brandstof toe te voegen en de bougie weer vonkjes te laten geven.

Als je op de motor afremt is er geen brandstof nodig om deze draaient te houden, waardoor de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Als de motor stationeer blijft lopen is er brandstof nodig. De smering wordt uit de olie gehaalt en niet de brandstof. Bij een brommer is dit wel het geval omdat deze een mengsmering heeft waardoor hier het niet verstandig is om op de motor of te remmen(wat niet mogenlijk is bij normaal gebruik).

Je hebt helemaal gelijk maar voor langere tijd de koppeling in trappen kan slijtage geven op de drukgroep, maar vooral is het een kwestie van veiligheid, met meedraaiende motor is de auto beter beheersbaar.

Autorijden volgens 'het nieuwe rijden' is het best haalbare met inachtneming van de veiligheid en de doorstroming. Dat het wiskundig zuiniger zou kunnen is het uitgangspunt niet en de bedoeling niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100