Als de politie aan het flitsen is op een vierbaansweg, worden dan de mensen die aan de linkerkant rijden en te hard gaan ook geflitst?

En voor zes- en achtbaanswegen geldt deze vraag ook.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ja.

Het te hard rijden worden gesignaleerd middels een radar. Als die radar rechtstreeks de auto kan zien, kan hij je snelheid meten. Bij te hard rijden volgt automatisch een foto.
Nu zijn er natuurlijk situaties die het allemaal moeilijk maken. Zo kan je naast een andere auto blijven rijden (of een vrachtwagen). Als je auto helemaal opgaat in de andere auto, dan wordt je niet gezien of kom je niet op de foto.

Ook kan de snelheid gemeten worden met lussen in de weg. Die worden als extra info op de foto mee gefotografeerd.

Bij twijfel gevallen worden mallen over de foto heen gelegd die precies de radar/lussen representeren. Zo kan je zien welke auto door de radar/lus is gezien en gemeten.

Soms gaat de politie langs de fabrikant van de apparatuur om advies. Ook dan worden er mallen gebruikt die over de foto wordt geplaatst.

Als na de selectie van de rijbaan/auto het kenteken zichtbaar is EN leesbaar. Dan wordt de bekeuring opgemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij 6 of 8 banen zal aan beide kanten van de weg een camera opstelling staan. Misschien zelfs per rijbaan (zoals bij trajectcontrole).