wat is het nut van een platte onderkant van het stuur bij de moderne sportauto's ?

Bij veel sportauto's /sportmodellen van bekende merken, is het stuur niet volledig rond, maar aan de onderkant recht. Zie plaatje. Waarom ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.9K

Het beste antwoord

Dit komt oorspronkelijk uit de racerij. Omdat bij raceauto´s het stuur vaak laag en dicht op de rijders zit, kan men bij een gewoon stuur makkelijk met de benen tegen de onderkant van het stuur aankomen. Dit lossen ze op door de onderkant af te platten, waardoor weer wat meer beenruimte ontstaat.

Bij gewone straatauto´s heeft het eigenlijk geen nut, behalve dat misschien het in en uitstappen wat makkelijker wordt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt en om ervoor te zorgen dat een rijder altijd weet wanneer z'n stuur rechtstaat.

Andere antwoorden (1)

Voordat ik in mijn karretje kwam reed ik rond in een karretje met een plat stuur.

Je zit zo laag in je auto, ongeveer op hoogte van de 'stoep', het in en uit stappen doe je anders dan bij een 'gewone' auto.

Bij auto's die in de racerij worden gebruikt haal je eerst het stuur eruit, bij de auto's voor de gewone weg is het stuur aan de onderzijde plat, zodat je zonder blauwe plekken en generende valpartijen je auto in kan kruipen.