Mag je met een rijbewijs B een boedelbak/aanhanger rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groot/ zwaar is deaanhanger?

Het beste antwoord

Ja, dat mag.
Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

■de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

■de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, daar moet je een apart rijbewijs voor hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je rijbewijs BE voor nodig volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een B rijbewijs mag u een aanhangwagen/ caravan trekken die beladen niet zwaarder weegt dan het ledig gewicht van de auto. De auto en de aanhangwagen/ caravan mogen samen niet zwaarder wegen dan 3500 kg.

Bijvoorbeeld: een auto weegt 1200 kg, hierachter zit een caravan die leeg 1000 kg weegt. Maar volgens het kentekenbewijs Bedraagt het laadvermogen 500kg, dus een totaalgewicht van 1750 kg. Dit is dus zwaarder dan het ledig gewicht van de auto en is een rijbewijs B niet voldoende.

Dus het mag, als er aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag, je moet echter goed het kenteken van het trekkend voertuig in de gaten houden.
Je mag zeker 750 kg totaal gewicht met rijbewijs maar zelfs hoger als het niet hoger komt dan trekkend voertuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag u

het is een enkelassige lichte aanhanger die special voor het doel van verhuur zo ingericht zijn dat u deze op uw auto rijbewijs mag gebruiken.het laad vermogen is op papier zo groot dat er geen enkele belemering is om legaal de weg op te mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor geen probleem

Toegevoegd na 57 seconden:
ligt er alleen wel aan hoe lang en zwaar de aanhanger weegt/is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine standaard-boedelbakjes mag je met je gewone rijbewijs gebruiken.

Als de boedelbak 2 assen heeft (een zogenaamde tandemasser) mag het niet. De verhuurder kan je precies vertellen welke je wel, en welke je niet mee mag nemen.