Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zit de tankdop van mijn Honda Civic links terwijl deze bij de meeste merken rechts zit?

Heeft dat te maken met de kant van de weg waar ze rijden in het land van fabricage? In Japan dus links..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
815

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In Japan wordt, net zoals bijvoorbeeld in Engeland, links gereden. Van origine zijn de Japanse auto's dan ook rechts gestuurd. Dit verklaart waarom bij sommige Japanse auto's de uitlaat rechts zit en de tankdop links.
( De tankdop mag nl. niet aan de kant van de uitlaat zitten, dit vanwege eventueel morsen van benzine bij het tanken).
Bij Europese auto's zit de dop meestal aan de rechterkant , omdat de stoep tevens aan de rechterkant is. Men is uitgegaan van de positie van de oude benzinepompen waar men alleen aan de stoepkant kon tanken en ook uit veiligheidsoverwegingen m.b.t. overig verkeer aan de linkerkant.

Toegevoegd op 21-06-2009 19:23:01
Het schijnt trouwens dat als je naar de slang op het plaatje van je tankaanduiding op je dasboard kijkt, je kunt zien aan welke kant het klepje zit. Zit de slang links dan zit het klepje ook links. Zit de slang rechts van zit het klepje ook rechts. Of het 100% zeker is, weet ik niet......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt, echter worden dan 'extra'voorzieningen getroffen mbt afdekken van uitlaatdelen. (Vaak toch al auto's in het duurdere segment bv. 6 cilinders.)

Andere antwoorden (4)

die japaners kijken niet zo nauw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik maakte maar een grapje.
Ik heb een Toyota, zit ie ook links.. Zou dus best logisch kunnen zijn..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waarom, maar de VW Caddy, de Chrysler Voyager, de Mercedes A en G hebben de tankdop ook allemaal links zitten...

Dus dat lijkt me niets met links rijden te maken te hebben...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze C3 racer heeft'm ook links zitten.

Toegevoegd op 21-06-2009 17:06:57
Bij de C 1 zit hij ook links, bij de C5 zit hij dan weer rechts.
Er zit geen logica in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding