Auto verkopen of niet?

Mijn auto is nog 2600,- waard vlgns de koerslijst. Laatst had ik een rekening bij een beurt van de dealer van 2400,-
Als ik hem nu verkoop, heb ik die kosten er nog uit, maar er zelf geen plezier van gehad. Ik verwacht dat alle grote dingen nu wel vervangen zijn. Maarja, dat weet je nooit...Dilemma, dus..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je auto nu nog 2600 euro waard is en je hebt net een rekening gehad van 2400 euro, dan zou ik hem in ieder geval nog zeker een jaar gebruiken. In 1 jaar verlies je geen 2400 euro op de waarde van je auto en dan heb je zelf ook nog eens plezier van de reparatie. Verkoop je hem nu, dan is de restwaarde van de auto slechts 200 euro! 2600 - de rek. van 2400 die je net betaald hebt - 200 euro. Daar verkoop je hem toch niet voor!

Tja, dat is een dilemma. Je weet nu wat je aan je auto hebt en wss rijd je er nog jaren in. Ik weet niet in welke categorie prijs je eventueel een ander zou kopen, maar stel dat dat 5000 euro is, dan weet je niet wat je hebt gekocht. Ik zou je auto fijn oprijden, maar dat is mijn mening.

Ik zou zeggen als je het je kunt veroorloven, kijken dan naar wat nieuwers. Hoe langer je er nu mee wacht hoe minder je terug gaat krijgen (en dat gaat hard hoor). Als je hem nu verkoopt dan kan je dat bedrag nog bijleggen voor een nieuwere auto.

Vaak is het zo als je een fikse rekening hebt betaald dat je hoopt dat het daarbij blijft. Maar heel snel komt de volgende rekening weer. Als dat eenmaal aan de gang is is er steeds wel iets dat vervangen moet worden. Echt! Zelf ondervonden.. Verkopen zou mijn advies zijn. En een volgende auto met een degelijk keuringsrapport of nieuw.

Als hij verder goed is zou ik lekker erin blijven rijden. Als je hem verkoopt heb je zegge en schrijve 200 verdiend. Daar koop je niets anders voor, dan moet er zeker een hoop geld bij. Als je nog een jaar ermee kan doen zonder troubles, heb je dat jaar voor 200 gereden.

Rijden en nooit meer naar de dealer gaan. Voor 2.600 euro kunnen ze ontzettend veel doen bij een vakgarage. Ik heb dat soort bedragen gezien toen ik een leaseauto had. Nu rij ik al jaren in eigen auto's van aparte merken en heb een monteur gevonden die ze voor me onderhoud. 10 uur werk is dan 400 euro, en geen 900. En 10 uur is dan ook 10 uur en geen 3 uur werk en de rest erbij verzonnen omdat de garage vindt dat ze er best 10 uur voor kunnen schrijven. Je hebt wel een onmogelijk auto gekocht hoor.... poeh poeh.

De koerslijst geeft een richtprijs, maar dat wil zeker niet zeggen dat je dat bedrag ook gaat krijgen op het moment dat je hem verkoopt of inruilt. Veel hangt af van het aantal kilometers (veel volgens jou), de staat van de auto, de kleur enz enz. Wat je in ieder geval moet doen is proberen een reparateur te vinden (geen dealer!). Dit soort rekeningen moet je in ieder geval nooit meer accepteren. Ik heb de afspraak met onze garage dat als de kosten bij een grote beurt of apk hoger worden dan 500 euro dat ik word gebeld. Dan kan ik vooraf bedenken of ik het de moeite van het repareren waard vind. Ook is er de vaak de mogelijkheid om de noodzakelijke dingen te repareren of tijdelijk te verhelpen (voor een lager bedrag) en hem dan (elders) in te ruilen. Als antwoord op je vraag: wat eerder ook al werd voorgerekend. Nu verkopen voor 2600 zou je maar 200 euro opleveren. Ik zou ermee doorrijden zolang je er geen hele dure reparaties aan krijgt en in ieder geval afspreken om altijd vooraf geïnformeerd te worden bij dure reparaties.

Toen ze mij vroeger als garagehouder zo'n vraag stelden haalde ik steevast een glazen bol tevoorschijn. Neen, ook garaehouders kunnen niet dwars door een auto kijken. Maar een beetje serieus iemand moet u toch kunnen adviseren. Daarvoor hebben we natuurlijk meer nodig als de omschrijving "een auto van 2600euro". Een Toyota van 2600euro : houden !!! Een duitse tdi van 2600euro : weg ermee etc... Eric

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100