Zijn er goede tips voor de vragen over gevaar herkenning bij auto theorie B

De vragen over kennis van het verkeer kom ik makkelijk doorheen. Juist de vragen die je alleen kunt beantwoorden met remmen, gas loslaten of niets doen zijn bij mij het probleem.
Zelfs mijn rij-instructeur zegt dat deze vragen eigenlijk beter een filmfragment hadden kunnen zijn om het beter te kunnen beoordelen. Ik begrijp zelf natuurlijk ook dat goed oefenen een belangrijke onderdeel is om het onder de knie te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.6K

Het beste antwoord

Je moet bepalen of er geen gevaar is, latent gevaar of acuut gevaar. Dat wil zeggen: is alles veilig (de weg leeg, geen in te halen fietsers e.d.), of is er mogelijk gevaar (schoolkinderen of groepen fietsers bijvoorbeeld) of is er acuut gevaar (vlak voor de auto overstekende mensen, obstakel op jouw weghelft en tegenliggers aan de andere kant, nauwe straatjes en kleine bochten met weinig zicht).

Verder staat er altijd al een snelheid in beeld, rij je met 30 km/h langs een school dan is dat in feite voldoende, laat wel je gas los om extra alert te zijn. Stel dat je met 50 km/h een groep schoolkinderen nadert dan is het volgens mij verstandig om te gaan remmen. Alles hangt af van de omstandigheden: hoeveel zicht heb je, hoe hard rijd je, wat is de afstand tot 'de obstakels'? En let op: als het glad is (sneeuw of nat wegek) moet je eigenlijk nooit remmen want dan kan je de grip op de weg verliezen...

Hopelijk heb je hier wat aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Probeer in je hoofd de situatie om te draaien. Als jij de persoon was die wil oversteken, zou je eht prettig vinden als de auto zou remmen? Heb je als overstekende partij voorrang? Als je vanuit de andere kant kijkt, heb je vaak meteen een idee: Oh, dat is een gevaarlijke situatie.

Vervolgens de verkeersregels er op los laten & gezond verstand gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak van je probleem een uitdaging met als uitgangspunt sociaal verkeersgedrag. Reken er niet op dat andere verkeersdeelnemers rekening houden met jou maar hou wel rekening met het (onvoorspelbare) gedrag van die ander(en).
Het komt aan op verkeersinzicht: onderken vroegtijdig alle mogelijke gevaren in het verkeer en vooral: kijk ver vooruit en gun jezelf daarmee de ruimte om op tijd een juiste en veilige beslissing te nemen. Als je onzeker bent over de afloop van een aanstaande situatie (vliegt die fietser het kruispunt over terwijl hij eigenlijk geen voorrang heeft of blijft hij op het laatste moment staan): pas je snelheid aan (dus gas loslaten, evntueel remmen). Voorzie je een potentieel gevaarlijke situatie: gebruik je gezond verstand en los die situatie op door te remmen, te stoppen of je snelheid aan te passen. Ook al heb je rechten, belangrijker is dat je jezelf en anderen niet onnodig in gevaar brengt. Toon daadkracht,twijfel niet. De optie "niets doen" is de slechtste: je neemt deel aan het verkeer: blijf alert, kijk ver vooruit en denk ver vooruit (gun jezelf de tijd om je twijfel om te zetten naar een daadkrachtige en veilige oplossing van een aanstaande situatie), laat je op geen enkele manier afleiden door zaken die er niet toe doen, beweeg je sociaal door het verkeer, hou rekening met de zwakkere verkeersdeelnemers. Ook al heb je voorrang, ga er niet vanuit dat je die ook automatisch krijgt en dwing de voorrang zeker niet af. Ik kan nog wel even doorgaan, maar in grote lijnen komt het allemaal op hetzelfde neer: gebruik je gezond verstand, verplaats je in de andere verkeersdeelnemer, kijk en denk ver vooruit. Succes !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Galant zijn is iets anders dan je gezonde verstand gebruiken. Wil iemand oversteken, niet op een voetgangersoversteekplaats (een zebra dus, maar dat mag ik niet meer zeggen), dan moet je dus niet remmen nee, maar heeft hij al twee passen op de weg gezet: rij hem dan niet ondersteboven: hoe moeilijk kan het zijn om de juiste beslissing te nemen? het is maar hoe je "niets doen" uitlegt: doorrijden omdat je je aan de verkeersregels houdt i.p.v. stoppen: daar is toch een beslissing tussen je oren aan vooraf gegaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, lees de vraag nog een keer en toets hem aan wat je geleerd hebt: voetgangers zijn geen bestuurders, dus daar hoef je geen voorrang aan te verlenen c.q. hoef je niet voor te laten gaan, tenzij er een VOP in het spel is of rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Dus: je hebt de theorie niet voor niets geleerd: pas die toe in praktijksituaties et voila: probleem opgelost.
Vooral veel logisch nadenken :)
Een paar oefententamens maken en goed naar je fouten kijken. Vaak is het logisch wat je moet doen, maar af en toe willen ze dat je gas moet los laten terwijl jij remt, etc etc.
Ook kan je onthouden dat er weersomstandigheden zijn waardoor je anders moet reageren, bijvoorbeeld in de sneeuw niet remmen (ivm gladheid).
Je hoeft maar de helft goed te hebben, dus kijk vooral goed naar het plaatje en beslis dan wat jij het meest logische antwoord vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai,

Hier is een makkelijke ezelsbruggetje:

Remmen - wanneer er gevaar voor je is:
- Drempel voor je : Remmen
- Tegenliggers voor je : Remmen
- Fietsers voor je : Remmen
- Bij tegenliggende vrachtautos maakt niet uit hoe ver ze zijn : Remmen
- Zicht wordt belemered voor een bocht : Remmen
- Twijfel : Remmen

Gas los - gevaar in de verte:
- Bocht in de verte waar niks is - gas los
- Drempel in de verte - gas los
- Waarschuwingsbord in de verte - gas los
- Tegenliggers in de verte - gas los
- Besneeuwde weg met tegenliggers in de verte - gas los

Niets - gebeurt er niets, zie je niets, doe je niets:
- Als de snelheid 20 km/u is dat meestal niets doen.

P.s. ik raad aan om de bron te raadplegen, 2 minuten video, zeer handig.