Waar kan je een goede reserveband kopen? En wat kosten die? Met reserveband bedoel ik gewoon die kleine, zwarte banden..

Maakt het uit welke banden je onder je auto heb? Zo ja.. waar moet je op letten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.2K

Het beste antwoord

Je bedoelt een thuiskomer.

Meestal koop je een gewone band die je verwisselt als de band lek is. Gaat de band nooit lek dan kan je die verwisselen als je banden vervangen moeten worden. De oude band kan je dan gebruiken als tijdelijke reserveband.

Zowel reserve banden als thuiskomers kan je bij elke bandenspeciaalzaak bestellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een thuiskomer is niet veel goedkoper dan een gewone autoband. Met een thuiskomer mag je maar 80 km/u rijden. Als je ruimte hebt zou ik bij een bekende bandenservice specialist een nieuwe kopen en die als reserve gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je moet letten op de Afrolomtrek (omvang v/h wiel)
Je reservewiel of thuiskomer moet dus in elk geval even hoog zijn.

dikte maakt niet echt uit bij een thuiskomer, omdat je er een stukje op rijdt naar de garage en dan je gewone band laat repareren (als het goed is)

ga je voor een reservewiel waar je een tijdje op kan blijven rijden zou ik toch kijken voor een band die lijkt op wat je er nu onder hebt zitten.Kwa breedte en dikte.De velgmaat maakt niet zoveel uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet te antwoorden op de originele vraag...

Bij elke bandenboer kan je ze kopen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een thuiskomer is vaak een stukje kleiner dan de normale banden (zie ook de 1e link van "som")
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil graag een kanttekening zetten bij de opmerking dat de velgmaat niet zoveel uit maakt. De velg moet wel over de remmen heen passen. (Ook bestaan er verschillende maten voor de gaten waarmee het wiel bevestigd wordt.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste (dat de velg over de rem heen moet passen)
lijkt me logisch.
Bij de 2e bedoel je de steek (heeft niets met de velgmaat te maken), en ook dat is logisch omdat hij anders niet op je naaf past... Maar bij de bandenboer helpen ze je ermee als je niet precies weet waar je mee bezig bent hoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jep.
Een gewone band geniet ook zeker de voorkeur (mits je er ruimte voor hebt)
Voor een reservewiel is de steek het enige wat echt belangrijk is. (zie link voor uitleg "steek")

De prijs is afhankelijk van de auto: ongebruikt 2e hands zijn ze vanaf 10,- op martktplaats te vinden.

Als je er de ruimte voor hebt kan ik aanraden een 5e wiel te nemen. (dus een normale velg en band) Mocht je een keer een reserve nodig hebben dan kan je met een 5e wiel gewoon doorrijden, met een reserveband mag je max 80 en maar een korte afstand.