Er zit een dikke beige substantie in mijn olie ruimte, wat is dit?

Bij het bijvullen van de motorolie vond ik een maand geleden een dikke (dikker als motorolie zelf) en beige substantie op de dop en in de rand bij het reservoir op de motor. Dit had ik toen met een doekje er zo veel mogelijk uitgehaald en vervolgens de motor olie bijgevuld maar vandaag zat het er weer net zo veel van deze substantie. Wat is dit voor iets en hoe kom ik er vanaf?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het op baileys lijkt, je weet wel die koffie likeur dan vermengt de olie zich met koelvloeistof dat wil zeggen dat je ergens lekkage hebt! Lekke koppakking of iets dergelijks, wel een serieus probleem om aandacht aan te schenken, of om even langs de garage te gaan voordat je langs de weg komt te staan!

Voorgenoemde antwoorden praten over sludge. Nu zijn er een paar soorten sludge. Black sludge ziet donker uit en heeft een vettige teerachtige structuur, zit door je hele motor. Gevolg van koolstof, verbranding olie etc. Motor reinigen met een flusher en daarna motorolie wisselen (vergeet niet om ook de oliefilter te vervangen) White sludge (ook wel beige van kleur) is een gevolg van condenswater (of koelvloeistof) in je olie. (treedt sneller op bij veel korte ritten) Dit laat zich meestal zien in de dop voor olie bij te vullen en bovenzijde aan de binnenkant van het kleppendeksel. Ook hier even de motor flushen en olie en oliefilter vervangen. Soms een goede lange rit maken zodat de motor en olie lang op temperatuur blijft verdampt het water. (reeds gevormde zuren los je hiermee niet op!!!! Dit vraagt weer een andere aanpak) Je geeft aan dat een maand geleden de beige substantie al in de dop zat. Dus kijk ook even je koelvloeistof peil na. Als dit aan het dalen is dan kan er ook koelvloeistof lekken. Maar gezien het koude weer denk ik aan condenswater. Goed middel voor te flushen is GreenTec Oil Flush. Dit reinigt de motor inwendig en legt een beschermlaag over het materiaal. Mocht je meer adviezen nodig hebben contacteer je mij maar via mijn website. Groet, Pierre

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100