Er zit een dikke beige substantie in mijn olie ruimte, wat is dit?

Bij het bijvullen van de motorolie vond ik een maand geleden een dikke (dikker als motorolie zelf) en beige substantie op de dop en in de rand bij het reservoir op de motor. Dit had ik toen met een doekje er zo veel mogelijk uitgehaald en vervolgens de motor olie bijgevuld maar vandaag zat het er weer net zo veel van deze substantie. Wat is dit voor iets en hoe kom ik er vanaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
26.4K

Het beste antwoord

Die smurrie noemt sludge en komt waarschijnlijk door die korte afstanden bij koud weer omdat dan de olie niet op temperatuur kan komen zodat de condens in het carter niet verdampt maar zich kan mengen met de olie, zo krijgt men dus die beige smurrie....

Een andere optie is dat je koelvloeistof bij olie hebt zitten,ook dan krijg je "sludge".

Even langs de garage en laten checken of het je koelvloeistof is of gewoon vocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Water opgenomen door de motorolie. Je kan je carter aftappen reinigen en vervolgens weer op de juiste hoeveelheid afvullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het op baileys lijkt, je weet wel die koffie likeur dan vermengt de olie zich met koelvloeistof dat wil zeggen dat je ergens lekkage hebt! Lekke koppakking of iets dergelijks, wel een serieus probleem om aandacht aan te schenken, of om even langs de garage te gaan voordat je langs de weg komt te staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk Sludge. Sludge is een geel of zwart gekleurde smurrie die ontstaat door vervuiling van de olie in de motor. Het komt vrij veel voor in het carter, omdat daar door bewegingen van de zuigers telkens lucht naar binnen wordt gezogen en er weer uit wordt geblazen. Beste remedie: olie verversen (dus niet alleen maar bijvullen) en meteen ook het oliefilter vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorgenoemde antwoorden praten over sludge.

Nu zijn er een paar soorten sludge.

Black sludge ziet donker uit en heeft een vettige teerachtige structuur, zit door je hele motor. Gevolg van koolstof, verbranding olie etc. Motor reinigen met een flusher en daarna motorolie wisselen (vergeet niet om ook de oliefilter te vervangen)

White sludge (ook wel beige van kleur) is een gevolg van condenswater (of koelvloeistof) in je olie. (treedt sneller op bij veel korte ritten) Dit laat zich meestal zien in de dop voor olie bij te vullen en bovenzijde aan de binnenkant van het kleppendeksel.
Ook hier even de motor flushen en olie en oliefilter vervangen. Soms een goede lange rit maken zodat de motor en olie lang op temperatuur blijft verdampt het water. (reeds gevormde zuren los je hiermee niet op!!!! Dit vraagt weer een andere aanpak)

Je geeft aan dat een maand geleden de beige substantie al in de dop zat. Dus kijk ook even je koelvloeistof peil na. Als dit aan het dalen is dan kan er ook koelvloeistof lekken. Maar gezien het koude weer denk ik aan condenswater.

Goed middel voor te flushen is GreenTec Oil Flush. Dit reinigt de motor inwendig en legt een beschermlaag over het materiaal.

Mocht je meer adviezen nodig hebben contacteer je mij maar via mijn website.

Groet,
Pierre