Vanaf hoeveel kilometer is het rendabel om diesel te rijden?

Wat is het omslagpunt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.5K

Het beste antwoord

Het omslagpunt hangt af van het verschil tussen de diesel en benzineprijs en het type auto

In 2007 was het prijsverschil tussen diesel en benzine € 0,44. Inmiddels is dat slechts € 0,20. Begin 2008 lag het omslagpunt nog op 27.000 km per jaar. Anno 2009 moeten de meeste auto's meer dan 45.000 km afleggen om met diesel voordeliger uit te zijn.

Het exacte omslagpunt ligt voor iedere auto anders. Bij sommige uitzonderingen, zoals de Renault Scenic, ligt het omslagpunt bij 35.000 km, maar bij de meeste auto's ligt het omslagpunt daar ver boven.

Naast de brandstofkosten bepaalt ook de aanschafprijs het omslagpunt voor een auto. Een diesel is namelijk gemiddeld € 2.500 tot € 4.500 duurder dan dezelfde auto in een benzine-uitvoering. Dat heeft ook gevolgen voor de verzekeringspremie: die is voor een diesel hoger dan voor een benzineauto.

Toegevoegd na 3 minuten:
De ANWB geeft overigens nog 30.000 kilometer aan als omslagpunt. Ik heb zelf een Scenic gehad en daarbij klopte het omslagpunt ook wel. Dat had te maken met de aanschafwaarde en de zuinigheid (1:19). Voor mijn huidige auto, een Nissan Qashqai ligt het omslagpunt momenteel helaas op 45.000 kilometer. Wij gaan voor ons bedrijf dan ook steeds vaker over op benzine motoren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bijgaande bron Leerwiki gaat ook uit van een omslagpunt van 35.000 kilometer in april 2010. Andere bronnen gaan uit van 2009. Het verschil in prijs tussen benzine en diesel is dacht ik momenteel alleen maar kleiner geworden, dus ligt het omslagpunt hoger.

In België ligt het omslagpunt lager dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

vanaf 20.000 km per jaar of meer is het beter om over te stappen op diesel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen vanaf 40.000 Km. Let wel op aanschafwaarde van de auto die kan zo maar € 3000.- hoger zijn. Daarintegen is de restwaarde weer hoger. Neem dit mee in je overweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk vooral naar de wegenbelasting. Ik had een Laguna, die kostte op benzine € 610,- per jaar; op LPG (die had ik) € 850,- per jaar en op diesel 1200,- per jaar.....
Voor € 600,- kun je veel benzine kopen hoor.

Minpunten diesel
- hogere wegenbelasting
- vervuilender dan benzine (ook met roetfilters)
- stadsgebruik is relatief hoog tov benzine
- onderhoud is duurder (filters)

Pluspunten
+ snelwegkilometers = superzuinig!
+ restwaarde is hoger

Tegenwoordig moet je echt heel veel rijden als je het om het geld doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
diesel is niet zo rendabel als het lijkt hoor.je moet echt meer dan 20.000-30.000 rijden per jaar en dan die wegenbelasting he.