Moet de kilometerheffing alsnog ingevoerd worden?

De politiek is opnieuw aan het woord.
Afhankelijk van de nieuw te vormen coalitie worden de plannen van C. Eurlings misschien toch weer uit het stof gehaald?
Wordt het toch nog "de vervuiler betaalt", of moet alles bij "het oude blijven"

Toegevoegd na 18 minuten:
Als ik weinig rijd is het toch rechtvaardig dat ik minder betaal, want ik belast het milieu minder, draag bij aan een lagere CO2 uitstoot, én draag minder bij aan de file's

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

de kilometerheffing wordt alsnog ingevoerd. gewoon omdat het een eerlijker systeem is, autogebruik beter over de dag spreidt en thuiswerken stimuleert. de gebruiker betaalt, nu betaal je al een vermogen aan wegenbelasting zonder ook maar een kilometer te rijden.
wellicht zal een komend conservatief kabinet dit nog niet invoeren, maar dan komt het er ongetwijfeld een volgende keer. ook de vliegtax komt binnenkort gewoon weer terug, mits de plannen van de aangekondigde Duitse vliegtax doorgaan. de vervuiler zal in de toekomst steeds meer gaan betalen, de belasting op arbeid zal eindelijk iets lager worden.
op zich natuurlijk te gek voor woorden dat je voor werken moeten betalen. werken is toch juist prima ?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo denk ik er ook over, helemaal nu een coalitie VVD, PVV, CDA niet haalbaar lijkt. CDA, PvdA, D66 en Groen Links zijn in principe wel voor, dus dat wordt nog wat. Bedankt voor je reactie !

Andere antwoorden (4)

Alles bij het oude laten. Lijkt me niks om zo'n kastje in de auto te krijgen waarop die mensen kunnen zien waar jij bent en waar je geweest bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reken maar dat het bij het oude blijft. Vvd had flink gedemonstreert tegen de heffing.

Ik vind het wel goed zo. De co2 wordt al afgedragen dmv accijns in de benzine, en zwaardere auto's betalen meer belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we er van uit gaan dat de uitstoot teruggedrongen moet worden en het gebruiken van zuinige auto's gestimuleerd moet worden, kunnen we ook gewoon de benzineprijs flink verhogen. En dan bedoel ik niet met 'n duppie, maar verdubbelen. Daar zijn geen dure technische ingrepen voor nodig maar het resultaat is hetzelfde: je betaalt méér voor de kilometers die je aflegt en de vervuiling die je veroorzaakt.

En dan zul je eens zien hoe snel de mensen dan hun fiets weer uit de schuur vissen of de trein weten te vinden of de benzineslurpende bakken inruilen voor zuinigere modelletjes of toch gaan overwegen dichter bij hun werk te gaan wonen of dichter bij hun woonst te gaan werken.

Als we de automobilisten willen ontmoedigen om in de spits te reizen, werkt dit natuurlijk niet. Je zou de verhoging van de prijs dan moeten combineren met andere maatregelen, zoals het belonen van woon-werkverkeer buiten de spits. Daar zijn al experimenten mee gedaan en dat lijkt goed te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik niet dat de kilometterheffing moet worden ingevoerd. Ja, het zou een eerlijkere verdeling zijn maar de lange termijn gevolgen kan ik niet overzien.

Ten eerste gaat de overheid ervan uit dat we heel flexibel zijn. Dat wij altijd zelf de keuze hebben over wanneer we rijden, waar we rijden en hoeveel we rijden. Die keuze voor bijvoorbeeld thuiswerken is maar een keuze voor een heel klein percentage van de werkende bevolking. Zolang ook het O.V. niet beter geregeld is, met een betere dekking is het O.V. voor veel mensen nog geen goed alternatief.

Ten tweede denken veel mensen niet na over de gevolgen voor het professioneel vrachtverkeer. De enorme stijging van kosten voor bedrijven om hun goederen op de juiste plek te krijgen, zal uiteraard doorberekend worden in de prijs van die producten. Deze bedrijven hebben niets te kiezen over de hoeveelheid kilometers die zij afleggen. Er zijn andere manieren te verzinnen om het af te dwingen dat deze bedrijven efficienter met hun kilometers omgaan.

Ik ben er ook zeker bang voor dat dit een nieuwe melkkoe van de overheid gaat worden. De vorige melkkoe was het nieuwe zorgstelsel waarbij beloofd werd dat de mens niet duurder uit zou zijn. Ook hierbij zien we dat dit niet houdbaar is gebleken.

Als laatste noemen veel mensen privacy-redenen als bezwaar tegen de kilometerheffing. Mij persoonlijk maakt dit niet zoveel uit. Wat mij wel uitmaakt is dat deze maatregel een enorme bureaucratische rompslomp met zich mee gaat brengen. Voor de consument als voor de overheid.

Een dikke nee voor mij dus.