wat is het verschil tussen dikke banden en dunne banden?

bij 16 inch , 17 inch en 18 inch blijven de omtrek van het band het zelfde. want bij 16 inch is de band dikker en bij 18 inch is de band wat dunner.
welke zal beter zijn? wat zal de voordelen en nadelen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.2K

Antwoorden (2)

Bredere banden betere wegligging bij droog wegdek minder comfort. Bij nat wegdek zijn smallere banden beter en geven meer comfort.
(aan alles zijn grenzen je ult banden moeten zoeken binnen een bepaalde marge bij je auto)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het over de wangdikte
(de band tussen de velg en het profiel)
bij een 16" velg heb je 50-55mm
vb: 185/55 - 16 185mm breed,55 mm wangdikte, 16"velg
bij een 18" velg zit je op 30-35mm
vb : 235/30 - 18 235mm breed 30mm wangdikte, 18"velg

Het verschil zit hem in het comfort,met minder wangdikte heb je minder speling om hobbels op te vangen met de band en word het al gauw hobbelig en loop je meer kans je velg te beschadigen.
Het staat wel mooi,zo'n dun stukje rubber om een grote velg.

Als je een band hebt met 50 mm wangdikte heb je veel meer ruimte om de hobbels op te vangen en rij je een stuk comfortabeler, alleen is het niet zo mooi.

(rij zelf op 225/45 R17) en dat is nog prima te doen :)