Hoeveel korte stukjes kan je rijden op een volle accu?

Toegevoegd na 56 minuten:
Mijn accu is vorig jaar vervangen.

Wat is het verschil tussen de zomer en de winter voor deze vraag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.6K

Het beste antwoord

Héél veel!
Zodra je de motor hebt gestart wordt de stroom die daarvoor benodigd was als de wiedeweerga weer bijgeladen. In dat korte stukje wat jij gaat rijden wordt je accu weer volledig opgeladen. Natuurlijk uitgaande van 'n accu met goede conditie.....!

Toegevoegd na 20 minuten:
Wisselstroomdynamo's leveren óók laadstroom bij 'n laag toerental, zoals tijdens stationair draaien van de motor!

Toegevoegd na 52 minuten:
In de (echte) winter zal de capaciteit van de accu door lagere temperaturen minder zijn. Maar zoals gezegd zal dit voor een accu in goede conditie (óók bij korte ritten), geen probleem zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt een beetje van het weer en je accu af. Bij nat en koud weer heb je meer stroom nodig om je auto te starten en gebruik je evt. ook je lichten en je achterruitverwarming (!). Door de korte stukjes wordt de accu maar deels of nauwelijks bijgeladen en kan dan binnen een paar weken/maanden leeg raken. Rij je minimaal 1x week een langer stuk (> 30-45 minuten), wordt de accu weer opgeladen en kom je de winter wel door.

Een auto accu gaat ongeveer 4-6 jaar mee.