Mag je als persfotograaf met oranje zwaailicht rijden?

Mits deze alleen gebruikt wordt op onoverzichtelijke plaatsen en voor het gevoel onveilige plekken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Nee.

Artikel 5
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden moet een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht voeren:

a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidsbestrijding of sneeuwruimen;

c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

d. vervoer van ondeelbare lading voorzover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;

e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;

f. het begeleiden van militaire colonnes;

g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag mits het echt is om je eigen en de veiligheid van anderen te bewaken.
Zet je er groene, rode of van mij part bruine op, dan ben je nog steeds legal bezig.
Blauwe is echter strikt verboden en zijn zelfs strafbaar!
Geluidssignalen (sirenes) mogen naar mijn weten niet.

Toegevoegd na 58 seconden:
zo is het mij laatst uitgelegd dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan je gebruikersnaam neem ik aan dat je er iets vanaf weet.