Allemaal piezo elementjes onder het loopvlak van een autoband. Zou dat genoeg kunnen zijn om de accu van elektrische auto bij te laden? x 4 wielen

Even met je vinger op een piezo-elementje tikken laat al een led-lampje oplichten (youtube). Hoe meer druk, hoe meer stroom. Er bestaat ook al een buigzame folie die nog veel meer elektra levert als deze wordt gebogen of ingedrukt. Deze folie zou men kunnen aanbrengen onder het loopvlak van een autoband. Met aanzienlijke druk wordt dan bij elke omwenteling van het wiel een stroomstootje opgewekt. Hoe sneller je rijdt, hoe meer stroom.

Deze zou men direkt zonder verlies kunnen toevoeren aan de elektrische naaf-motor. De accu houdt het dan langer uit. Piezo elementjes kosten ongeveer 60 cent per stuk, dus economisch is het te doen. Bijv. 200 piezo-elementjes in elk van de 4 wielen.... Hoe zwaarder en sneller de auto, hoe meer stroom. Maar zou de hoeveelheid opgewekte stroom wel de moeite waard zijn??

(De desbetreffende stroom-opwekkende folie (nano-generator) is ontwikkeld op de techn. universiteit van Georgia USA door Zhong lin Wang en zou 11 milliwatt per kubieke centimeter leveren. Er kunnen meerdere lagen boven elkaar gebruikt worden. - ook op youtube te zien).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

1 led vraagt heel weinig stroom. Desondanks zou er mogelijk energie kunnen worden terug gewonnen...energie die nu gaat zitten in warmte van de band.
Dus een goede band met deze elementjes dient minder warm te worden als een gewone band.

Er zal dus vooral op gelet moeten worden dat je de rolweerstand NIET laat toenemen.

Zal echter niet snel voldoende zijn voor de stroom behoefte van de auto. Maar je kunt ook zeggen dat alle beetjes helpen. Per slot zal de dynamo dan minder energie vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als hij net zoveel of meer stroom opwekt als de dynamo is dat zeker rendabel.het is alleen wel vervelend als je een kapote band dan moet je die kabeltjes ook losmaken en dat is op de vluchtstrook langs de snelweg ook niet zo n goed idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gaat niet werken, anders had je een petromobiel en dat lukt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er gaat meer energie verlooren aan het indrukken van die elementjes dan dat er op gewekt wordt:) het gaat dus niet werken:)

Toegevoegd na 3 minuten:
rolweerstand gaat dus zo ver omhoog dat het niet rendabel is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Natuurlijk niet. De energie die opgewekt wordt is altijd minder dan de energie die je moet toevoeren bij het indrukken. In dit geval: Het overwinnen van de zwaartekracht die op de band werkt om het piezo element in te drukken. Effectief zal het zijn alsof je continue een licht hellng oprijdt.

Perpetuum mobilee bestaan niet.