Wat is veiliger met glad weer een grote of een kleine auto en waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een grote auto ligt zwaarder op de weg en heeft meer grip. (vooral met de juiste banden) Grote auto,s hebben een betere kreukelzone. Met een slipcursus is gebleken dat een auto met smalle banden beter door de bocht gaat (niet uitbreekt) dan een auto met brede sloffen.

Een kleine auto, omdat een kleine auto lichter is en dus glijd hij minder snel uit de bocht, Als een auto door de bocht gaat werken er centrifugaal krachten op. Oftewel als je eenn bocht maakt wil een auto rechtdoor gaan en als het glad is gaat een zware auto makkelijker rechtdoor, omdat de centrifuul krachten dan groter zijn.

Een grote auto is zwaarder, dus drukt zwaarder op de weg en heeft dus meer grip. Grotere auto's hebben ook vaker leuke extra's als ABS, dat helpt ook.

grote autos liggen zwaarder op de weg dan lichte auto's het beste is zowiezo om winterbanden eronder te hebben toch zou ik een grote auto veiliger vinden dan een kleintje een kleine auto kan ook alsnog uit een bocht schieten ook al is hij lichter.. voor alle automobilisten is het niet leuk om nu met dit extreme weer te rijden of het nou een grote of een kleine is het blijft glad en oppassen

geen van 2e is veiliger... als wegen glad zijn gaan zowel grote als kleine auto's schuiven...

Een zware auto met goede winterbanden om, het liefst met ASB of 4weeldrive.

Het valt mij op dat die Amerikaanse aso bakken weinig moeite hebben met de sneeuw maar geloof dat die ook 4 wheel drive zijn

SUV's lijken mij het veiligst. Maar dan wel de echte met 4WD. SUV's hebben vaak ook banden met een dieper profiel of off road banden, die volgens mij ook wat beter zijn in de sneeuw. En SUV's zijn vaak zeer stevig gebouwd met een grote kreukelzone. Wat wordt gezegd over dunne banden klopt ook. Op sneeuw hebben dunnere banden meer grip. Daarom rijden rally auto's ook met dunnere banden op sneeuw dan op asfalt.

Een grote auto heeft door zijn gewicht het voordeel dat de wieldruk groter is, waardoor je meer grip hebt en minder snel zal slippen. Maar als een grote auto eenmaal gaat glijden zal hij moeilijker in de hand te houden zijn dan een kleine lichte. Je zit bij een eventuele botsing wel veiliger in een grote auto, met meer metaal om je heen en meer airbags.

Het juiste antwoord heeft niet te maken met de grootte van de auto maar met de banden. Hoe meer band per kilogram auto hoe beter de grip. Twee extremen een tank is een en al band en heeft dus een goede grip en gaat niet glijden. Een bobslee heeft heel weinig grip en glijdt als de beste. Dus een grote auto met relatief smalle banden is minder goed dan een kleine auto met relatief brede banden. Daarom doen die Amerikaanse bakken met die dikke banden het nu zo goed.

Ik rij in (o.a) zowel in een grote station als in een klein autootje. ik merk nu met de gladheid (kwaliteit banden ed buiten beschouwing gelaten) dat de kleine auto veel controleerbaarder is dan de grote, lange auto op een glad wegdek. Een auto met een lange wielbasis is veel moeilijker te controleren als hij uitbreekt of wegglibbert Als je ergens tegenaan knalt kun je natuurlijk beter in een veilige, grotere auto zitten

Het gaat denk ik niet zo zeer om de grootte van de auto maar meer om aandrijving (4-wiel aangedreven) en contact met het wegdek (winterbanden), plus eventuele veiligheidsvoorzieningen (ASR).

Dit maakt in feite niks uit, op zowel een grote als een kleine auto zitten soms hulpjes zoals Abs enz, ook kan je er winterbanden op zetten.

Rij zelf in een grote audi a6 met vierwielaandrijving van over de 1700 kg. Helaas heb ik nog zomerbanden eronder.. en het glijdt veel meer dan met m'n vorige kleinere auto (winter vorig jaar). Dus ik denk dat een kleine auto toch echt in het voordeel is :) zoals hieronder wordt gezegd wil een grotere auto eerder rechtdoor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100