Hoe wordt het nummer van een snelweg gekozen ?

Ik bedoel je hebt de A1 en de A2, maar de A3 bestaat niet, dan heb je wel weer de A5, A6, A7, A8, A9, A10 maar geen A11 wel de 12 enz. Dus waarom hebben we geen A3, A11, A14, A19, A21, A23, A24 enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.2K

Het beste antwoord

Via Google vond ik eigenlijk zelf al een geod antwoord

Toegevoegd op 02-06-2009 14:38:46
Dit wordt dus door Rijkswaterstaat bepaald a.d.v. het Rijkswegenplan van 1982. Het Rijkswegenplan was overigens al veel ouder. De A nummering dateert uit de jaren 70. Kort gezegd hebben ze eerst bedacht welke snelwegen er in de toekomst komen en daar alle nummers al bij bedacht. Door schrappen, verplaatsen en nieuwe inzichten zijn er hiaten gekomen in de nummering.

Bij snelwegen die over de landsgrenzen gaan speelt de Europese nummering natuurlijk ook een rol.

Ik heb voor de volledigheid nog enkele bronnen toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, dat klinkt logisch. +1

Andere antwoorden (5)

Een rijksweg kan zowel een gewone weg, een autoweg of een autosnelweg zijn. Rijkswegen zijn te herkennen aan een wegnummer met een N (weg of autoweg) of A (autosnelweg) met een nummer.

* Rijksweg 1: A1 Amsterdam - Oldenzaal - Duitse Grens
* Rijksweg 2: A2/N2 Amsterdam - Maastricht - Belgische Grens
* Rijksweg 3: N3 Papendrecht - Dordrecht
* Rijksweg 4:
o A4 Amsterdam - Delft
o A4 Vlaardingen - Hoogvliet

Het ziet er naar uit dat de 3 al gebruikt was voor een N-weg en dat die daarom bij de A overgeslagen is. Idem voor de N11
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede toevoeging dat rijkswegen A en N wegen kunnen zijn. Dat staat ook in mijn bron (www.inzichten.nl onder mijn reactie. Dat artikel vond ik nog het meest helder.
Juist, en op deze site staat vermeld het wel en wee van het niet realiseren van ontbrekende A-wegen. Wat is alles toch makkelijk te vinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik wel ergens gelezen heb is dat er een Europese afspraak is dat alle oneven nummers een oost-west oriëntatie moeten hebben en de even nummers een noord-zuid oriëntatie. De A4 loopt trouwens in principe helemaal door tot de zuidkust van Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De A3 heeft wel bestaan: op papier.
Hij was gepland vanaf Amsterdam-Zuid, door Buitenveldert en Amstelveen, dwars door het Groene Hart via Woerden naar Rotterdam.
De oostelijkste bebouwing van Amstelveen is de laatste paar jaar gerealiseerd op het "A3-tracé". De A9 heeft daar nog een gigantisch viaduct, voorbereid op de kruising met de A3.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1928 werden de rijkswegen tussen de steden van administratieve nummers voorzien. In 1972 werden deze nummers gebruikt om de autosnelwegen (A) en overige rijkswegen (N) te nummeren. Er werd echter dusdanig gestroomlijnd dat doorgaande wegen een nummer behielden. Sommige wegen uit het oude plan werden niet gerealiseerd, hun nummers kwamen eveneens te vervallen.
een jaar geleden