ik ben bekeurd omdat er 3 cm aan de zijkant van m'n auto uitstak (van het zijscherm omgebogen).wie weet de regels voor uitstekende delen aan je auto?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Antwoorden (5)

Afmetingen van motorvoertuigen en aanhangwagens:
De maximale hoogte en breedte die in Nederland gelden voor motorvoertuigen en aanhangwagens (inclusief de lading) zijn:

■hoogte: maximaal 4.00 meter
■breedte personenauto’s: 2.55 meter op verharde en 2.20 meter op onverharde wegen
■breedte aanhangwagens: 2.55 meter, met uitzondering van geconditioneerde voertuigen ( koelwagens), welke 2.60 meter breed mogen zijn.

maar misschien had het bij jou te maken met een scherpe punt die gevaarlijk uitstak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon in beroep gaan nee heb je ja kun je krijgen en minnaars BEDANKT
Kimath
13 jaar geleden
Van mij een plus, je meld duidelijk de regels voor breedte enzo.
De lading mag (want het gaat tog om uitstekende lading..?) aan de zijkanten 20 cm en aan de achterkant 1 meter zonder dat je een markeringsbord hoeft te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er mogen geen scherpe uitstekende delen aan de auto zitten.
Voor evt banden zijn de maten anders maar mogen de spoorbreedte die op de typegoedkeuring staan niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan een vervoermiddel mogen geen scherpe uitstekende delen zitten.
Een stuk omgebogen scherm van 3 cm wat uitsteekt kan aardig letsel maken als je een fietser oid aanrijd !

Buig of klop het scherm met een hamer terug om meer ellende of nog een bekeuring te voorkomen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook zondegeld die 150 euro :(
Bezwaar kun je altijd doen (na betaling helaas)
Succes ieder geval ermee en nog een fijn weekend
De wet zegt dat er geen uitstekende delen op een voertuig mogen zitten, echter er wordt met een bepaalde tollerantiegrens gewerkt.
Het gaat er om wat er uitsteekt en hoe het uitsteekt. Scherpe voorwerpen zijn gevaarlijk en kunnen op elk moment een bekeuring opleveren zelfs als dit kort na een ongeluk wordt geconstateerd.
Praat je over bijvoorbeeld uitstekende banden (dan is er geen direct gevaar en wordt een tolerantie toegepast). Bij bijvoorbeeld uitstekende banden is die grens 3 cm. (Eigen ervaring).
Het feit dat je auto apk gekeurd is mag geen reden zijn om aan te nemen dat je niet fout bent, er zit een verschil tussen apk normen en wettelijke waardes in een aantal gevallen.