ik ben service monteur en rij de heledag over woonerven in de sneeuw mag ik weigeren om in mijn auto te stappen zonder winterbanden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Nee, want winterbanden zijn niet verplicht in Nederland. Je mag wel met goede argumentatie uitleggen aan je baas waarom je winterbanden wil: omdat het veiliger is en jij dus minder schade rijdt, omdat je dan dus minder tijdverlies hebt en de klanten beter van dienst kunt zijn, omdat het rijden met winterbanden meer regel dan uitzondering lijkt te worden. Het lijkt me sterk als hij dan niet overstag gaat of in elk geval diep gaat nadenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat zou neerkomen op werkweigering.

Winterbanden geven meer grip dan normale banden en zijn daarom veiliger. Betekent echter niet dat normale banden per definitie onveilig zijn. Als je je rijstijl aanpast aan de omstandigheden, dan valt er echt nog wel veilig te rijden met normale banden. Winterbanden zijn derhalve door de wetgever ook niet verplicht gesteld in Nederland.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wettelijk gezien heb je gelijk. In werkelijkheid zie ik (als fietser) regelmatig dat een automobilist die uit een zijstraat komt en remt om mij voor te laten gaan (ik fiets op een voorrangsweg), doorslipt. Dat leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties. Stel je voor dat ik weet dat mij remmen slecht zijn - ze doen het nog wel, maar nog maar een heel klein beetje. Als het dan zomer is, en ik stap in mijn auto met die slechte remmen, en wanneer ik aangehouden word zeg ik: "Och agent, ik pas mijn rijstijl aan aan deze omstandigheid, dus valt er echt wel veilig te rijden met mijn slechte remmen". Dan verklaart iedereen mij toch voor gek? En terecht, vind ik. Wat is nu helemaal het verschil tussen het rijden met slechte remmen in de zomer, en het rijden op zomerbandjes in de sneeuw? Ik zie eigenlijk geen enkel verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel, ik denk dat je voorbij gaat aan het feit dat slechte remmen onder alle omstandigheden slecht zijn, terwijl winterbanden in feite alleen maar voordeel opleveren tijdens die paar dagen sneeuw / gladheid die we in Nederland hebben.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
In de winter is het van zeer groot belang dat de rijstijl wordt aangepast aan de weersomstandigheden. Als je dit niet doet, dan heb je aan winterbanden ook niet veel, want hiermee kun je ook redelijk makkelijk nog in een slip terecht komen. Anticiperen dus. Persoonlijk zou ik de werkgever wel vragen, of er geen winterbanden gemonteerd kunnen gaan worden. Zo enorm duur is dat tegenwoordig ook niet meer. En tevens zou ik vragen, of er geen slipcursus gevolgd kon worden op het circuit. Mensen die elke dag op de weg zitten, zouden eigenlijk allemaal zo'n cursus moeten volgen en ook periodiek moeten herhalen. Is eigenlijk nog wel belangrijker dan winterbanden, omdat je op die manier heel goed de beperkingen van jezelf en de wagen leert kennen. Er zijn echter nog genoeg werkgevers die noch aan winterbanden noch aan de slipcursus willen en dat levert dan vervolgens geen reden op, om niet meer aan het werk te gaan ( tenzij je ontslag neemt, omdat je het gehad het, met zo'n werkgever).
ik zou het even bespreken met mn werkgever en duidelijk stellen dat ik het niet verantwoord vind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk zijn de banden niet verplicht, je kan natuurlijk wel je werkgever erop aanspreken.