Hoe werkt standverwarming en hoeveel kost het om te laten inbouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (1)

Leuke vraag ga er net 1 inbouwen in mijn auto. Ik heb er nu al zo'n 12 jaar een in mijn auto's zitten en bouw hem steeds over dus ze gaan best lang mee.
Een nieuwe standkachel kost tussen de 1000 en 2000 euro. merken zijn Eberspacher of webasto.
Je kunt op marktplaats kijken daar worden er wel diverse voor minder aangeboden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alvast dank voor je antwoord. Maar hoe werkt de kachel precies? Accu? Ook te gebruiken voor 'oldtimers'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor auto heeft U als ik vragen mag? Personenauto? Bus? Camper? U doet dat zelf, is dat specialistisch werk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een standkachel inbouwen vergt wel wat technische kennis maar is geen kernfysica.
Ik ga hem nu in een Volvo V70 bouwen daarvoor had ik een Volvo 850,Jeep cherokee en een hyundai H100 Na de Jeep moest ik een andere kopen want de volvo's reden op gas.
De standkachel werkt op benzine (of diesel) en gebruikt stroom van de accu deze verwarmt het koelwater van de motor (dus ook van de interieurverwarming) de standkachel stuurt de kachelventilator van de auto aan en dan blaast er warme lucht door de "gewone" uitblaasopeningen van de auto.
Een tijdklokje zorgt ervoor dat de standkachel een halfuurtje voor ik wegrij aangaat dan is de motor,auto warm en de ramen ijsvrij.
Hoe ouder de auto hoe eenvoudiger in te bouwen wegens het ontbreken van climate control en electronica in oudere auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks man, dat wilde ik graag weten ! ++++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo hij zit erin ;-)
Het is dus ongeveer 6 uur werk (als je een beetje ervaring hebt) Dus vanaf nu geen ijskrabben of beslagen ramen meer.
Ik vergat er nog bij te vertellen dat het zomers ook lekker is dan kun je voor ventileren dus dan gaat de kachel niet aan maar de aanjager wel.