Opstartproblemen oude auto. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Ik heb sinds kort een oude auto waarbij je een choke moet gebruiken om hem te kunnen starten. Ik trek de choke uit en draai de sleutel een slag. Lampjes branden en je hoort een vaag zoemend, electronisch geluidje. Ik wacht even en draai dan de sleutel verder door om de auto te starten en duw gelijk het gaspedaal in. Het gaspedaal induwen moet echter echt snel pompend gebeuren, anders 'pakt' 'ie niet. Eenmaal gestart start de wagen de rest van de dag prima. Maar dat hevig pompend de gaspedaal indrukken, wijst dat op problemen in de motor? De accu is in orde. Wat wel opvalt is een sterke benzinelucht bij de motor. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens choke uit en gaspedaal volledig ingedrukt te starten.
Niet pompen.
Ontstekingskaarsen (bougies) eens uitdraaien en kuisen. De vise platinés ook even kuisen.

Antwoorden (8)

Probeer eens de choke niet geheel uit te trekken. Die benzinelucht is een aanwijzing dat je een te rijk benzine/lucht-mengsel zou kunnen krijgen.
Maar je zou natuurlijk ook even een monteur naar de afstelling kunnen laten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet de startmotor vervangen worden. Dat was bij mijn oude brikkie het geval.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of je benzinefilter is aan vervanging toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen monteur maar toen mijn oude Cuore slecht ging starten ging het prima nadat er een nieuwe startmotor ingezet was.
En in de oude zat af en toe nog wat geluid.
Zodra je het gaspedaal (teveel) pompend indrukt, wordt de acceleratiepomp van de carburator geactiveerd. Daarmee wordt extra benzine toegevoegd aan het gasmengsel. Als de chokeklep óók al wordt gebruikt zal een veel te 'rijk' mengsel ontstaan. Die overtollige benzine ga je ruiken! Minder actief zijn met het gaspedaal is dus de remedie, althans volgens mijn mening....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De carburateur moet eens even worden nagezien. Kan de afstelling zijn, maar het is ook mogelijk dat hij vol sluss zit. Bovendien moet bij een oudere auto ook de kleppen nauwkeurig worden gesteld en regelmatig worden nagekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens choke uit en gaspedaal volledig ingedrukt te starten.
Niet pompen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is er niet echt iets mis, misschien moeten je contactpuntjes gesteld worden, of heb je last van iets vocht in de bobine. Niks ernstigs hoor, en allemaal zelf te doen als je een beetje technisch bent.
Veel autos met carb hebben hun eigen manier om goed te kunnen starten, probeer hiermee te spelen tot je erachter bent wat voor jou auto mooi werkt.
De mijne bij een koude start: starten zonder choke met iets gas, en als ie dan pakt, gelijk de choke op 3/4e, nog 1x gas en dan is ie onsterfelijk ;-)
Dat zoemende geluidje is waarschijnlijk de benzinepomp.

Toch leuk zo'n auto met gebruiksaanwijzing :-)
Wat voor auto is het?
Mocht je naar een garage willen, ga dan niet naar zo'n grote keten, maar liever naar de kleine vakman, grootste kans dat daar nog mensen werken uit het tijdperk van de carbs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tip. Het is 'n VW LT31, brandweerbus. In principe tiptop in orde, maar ik wel wat roestplekjes wegwerken. Ben zelf niet zo technisch, maar heb wel 'een mannetje' gevonden die technisch blijkt. Moet langs: Lampen branden zwak en gaan pas na verloop van tijd normaal branden. Gelukkig zien anderen mij wel aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh gaaf zo'n oude LT, kan je ook leuk mee op vakantie :-)
De roest kan je goed behandelen met o.a. Owatrol o.i.d. En dat van die zwakke lampjes kan liggen aan slechte bedrading, of een slecht massapunt als je accu wel goed is. Je kan proberen erachter te komen door een beetje te wiebelen aan de draden, om erachter te komen welke slecht zijn, of misschien last hebben van het vocht (vooral met dit weer).
Succes ermee! Dat zal wel opvallen toch, zo'n brandweerbus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och, die bus rijdt als een vrachtwagen! En inderdaad: De wagen valt op en andere verkeersdeelnemers schuiven met respect aan de kant. Geen knipperende vrachtwagens achter me op de snelweg, omdat 'ie niet zo hard kan. In het begin nog weken door de stad gereden met de blauwe zwaailichten nog op het dak. Maar neen, geen enkele politiepatrouille wilde er meer van weten. Een parkeerboete bleef uit, omdat ook de parkeerwachten niet precies weten wat ze ermee aan moeten. De blauwe zwaailichten heb ik eraf gehaald - maar nog altijd binnen handbereik in de auto - en vervangen door oranje. De sirene werkt nog... Wel een lekker en ook bizar idee: In geval van nood - ik sta nogal snel klaar voor anderen in acute nood en heb een zesde zintuig voor criminele bewegingen - met zwaailichten en sirene langs een file...! Overigens zelf ook een eend gehad. Leuke, sympathieke wagens.
Ik heb drie oude auto's en als het koud is doen ze het ook alleen met wat "aanzet".
Het is erg koud nu, benzine is ook koud, alles is ijskoud. Verbranding loopt in begin ook nog niet lekker etc.
Er staat een reactie onder je vraag met het advies choke uit, gaspedaal vol in, dat kan inderdaad ook goed werken omdat er dan volop benzine binnenkomt. Pompen kan ook werken.
Als je een monteur bezig ziet probeert die ook van alles voordat ze met de hamer aan de slag gaan.
Volgens mij moet jij wennen aan hoe wij vroeger onze auto's startten.
Leuk he!

Dat zoemend geluidje is trouwens de brandstofpomp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien heb je een auto met carburateur, zonder injectie systeem.
Als de auto een tijdje stil gestaan heeft is er geen benzine meer in de carburateur (via retourleiding teruggelopen naar de tank of verdampt.

Nu moet er eerst weer benzine naar de carburateur gepompt worden voordat de motor op gang kan komen. De choke zelf regelt dit niet, de brandstof pomp wel (die werkt dus vooral op helemaal indrukken van gaspedaal).

Vroeger startte ik mijn auto met carburateur door eerst met ingetrapt gaspedaal even contact aan te zetten en de motor een paar slagen te laten draaien en dan pas de choke (bij koud weer) uit te trekken.