Gaat de autopremie het milieu aanzienlijk bevorderen?

Vanaf vandaag kan je auto inleveren als sloopauto en hiervoor geld ontvangen om een nieuwe auto te kopen.

Gaat deze regeling echt het milieu verbeteren of maakt het eigenlijk helemaal niets uit?

Voor de leden die misschien nog niet op de hoogte zijn van dit kunnen even in mijn bron kijken.

http://www.nu.nl/economie/1971140/eerste-slooppremie-uitgedeeld.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Niet als ik mijn lichtgewicht autootje van '95 inruil voor een hummer uit 2001... En toch zou ik dan premie krijg.

Enfin, die oude auto's hebben natuurlijk ook veel energie enzo gekost om te maken. Je moet je auto dus niet te snel weer inruilen - da's ook niet goed. Ik denk dat 't onzin is om auto's van bijv. 1995 te laten slopen als die auto's nog redelijk zijn. De luchtkwaliteit zal waarschijnlijk een heel klein beetje minder snel vervuilen, dat wel. (Als je 't totale effect beoordeelt.)
Uiteindelijk: BEVORDEREN op zich niet, maar t.o.v. de huidige situatie wel wat.

Nog een jaartje of 10 wachten... Dan rijdt de helft hybride, elektrisch of op waterstof.

Toegevoegd op 29-05-2009 18:57:11
Enfin, als je wat te besteden hebt, zou ik een Aptera uit de VS importeren (zie plaatje onder).
SUUUPERzuinig!!

Toegevoegd op 29-05-2009 18:59:01
Edit:
Met t.o.v. de huidige situatie bedoel ik dus: de GROEI van de vervuiling zal iets afnemen.

Toegevoegd op 29-05-2009 19:02:15
Edit:
Waarschijnlijk zijn er wel meer redenen dan alleen 't milieu (bijv. omdat de autoindustrie zo hard klaagt), maar de groei van de verslechtering van de luchtkwaliteit zal er waarschijnlijk wel iets door dalen.

Een maatregel als deze heeft méér effect dan op slechts één gebied.

Toegevoegd op 29-05-2009 19:04:19
Waarschijnlijk heeft een maatregel om 't dichtbij je werk te gaan wonen sterk te stimuleren, veel meer positieve invloed. Zodat men de fiets kan pakken i.p.v. de auto. Ze mogen 't van mij zelfs (deels) verplichten, anders komt er waarschijnlijk toch niet veel van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee natuurlijk niet.
het gaat puur om een economisch belang.
dat milieu argument wordt er gewoon bijgehaald omdat het zo lekker overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regering maakt autorijden al jaren duurder om gebruik van de auto te ontmoedigen. Nu gebeurt dat zonder dat ze er iets voor hoeven doen, en dan roepen ze een premie in het leven zodat er weer meer op de wegen komen.
Vuile auto's+ schone auto's= meer vervuiling dan vuile auto's alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die nu een oude auto rijden, van voor 1995, zijn meestal niet van plan nu in eens een splinter nieuwe auto aan te schaffen.
Vaak rijden deze personen naar verhouding niet veel kilometers.
Of deze regeling dan ook het milieu gaat sparen betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor...

Deze premie gaat niet helpen bij het verbeteren van het milieu...