Welke auto´s gebruikt de brandweer?

En dan vooral natuurlijk de tankwagen en ladderwagen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Het beste antwoord

De Nederlandse brandweer gebruikt verschillende typen wagens:

Tankautospuit en autospuit
Autoladder / hoogwerker
Hulpverleningsvoertuig
Schuimblusvoertuig
Verbindings- en Commandowagen
Haakarmvoertuig

Toegevoegd na 2 minuten:
De tankautospuit is het meest bekend. Het is de wagen die wordt ingezet bij het blussen. De wagen wordt zelf verbonden met een of meer waterpunten of kan water uit een sloot of meer pompen. Aan de wagen kunnen dan de blusslangen worden gekoppeld.

De overige voertuigen zijn ondersteunend of heel specifiek. Bij grote branden gaat er zeker een commandowagen mee en bij hoge branden zijn hoogwerkers nodig.

Op wikipedia zie je ook afbeeldingen van deze typen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op brandweerwagens.nl staan 95 typen in de database. Elk korps gebruikt zijn eigen merken. Net als bij de politie is er bij mijn weten ook geen centrale inkoop en beheer van de wagens. Dit is dacht ik op gemeente of regioniveau geregeld.

Toegevoegd na 7 minuten:
Op de site brandweerauto.com staan ook afbeeldingen van verschillende typen per provincie gerangschikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel verschillend. Verschilt per regio en zelfs per kazerne. Op onderstaand forum kom je denk ik een stukje verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet vaak op t.v. brandweerauto's van het merk M.A.N.
Een mooie auto, of vind ik dat maar alleen. Misschien valt het mij meer op, omdat ik zelf an deze schoonheden mag werken.
jc54
13 jaar geleden
Het merk Magirus is altijd erg populair (geweest) bij de brandweer...