mijn rijbewijs is (al een tijd) verlopen en nu ben ik aangereden door een andere partij, is dit een probleem i.v.m. verzekeringen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.2K

Antwoorden (9)

Jazeker. De verzekering gaat niet uitbetalen, je zal dat uit eigen zak moeten doen. Je mag nog blij zijn dat er geen politie is bij geweest, dan had je nu een strafblad.
escape
13 jaar geleden
De kans is erg groot dat dit een probleem is. Want alleen al op het aanvraag formulier moet je invullen dat de verzekerde in het bezit is van een geldig rijbewijs. Dus als dat niet het geval is kan de verzekeringsmaatschappij formeel moeilijk doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder rijbewijs rijden is strafbaar en je bent niet verzekerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is een probleem. Zonder geldig rijbewijs ben je niet verzekerd. Dat heeft iedere verzekeringsmaatschappij in de clausules staan. En je kunt ervan uitgaan dat de tegenpartij het feit dat je zonder geldig rijbewijs achter het stuur zat tot de laatste druppel zal uitmelken om minstens een deel van de aansprakelijkheid bij jou neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stukje uit de telegraaf van Mei dit jaar:

...
In de wet staat dat je alleen met een geldig rijbewijs bevoegd bent om aan het verkeer deel te nemen. Dat staat ook in de polisvoorwaarden van verzekeraars.
Of een concrete claim na een auto-ongeluk ook wordt afgewezen, kan een verzekeraar zelf beoordelen, maar afwijzen kan altijd, aldus het Verbond van Verzekeraars. Je hebt dus nooit recht op claimtoewijzing als je rijbewijs verlopen is, aldus het verbond.
Verzekeraar Nationale Nederlanden zegt dat het wel eens voorkomt dat bestuurders zonder geldig rijbewijs een auto-ongeluk veroorzaken. Als dat gebeurt, vergoedt Nationale Nederlanden wel de schade voor het slachtoffer, maar de veroorzaker zonder geldig rijbewijs krijgt niets.
In de polisvoorwaarden van de autoverzekeringen van de ANWB (en ook dochter Unigarant Verzekeringen) staat dat als een veroorzaker van een auto-ongeluk een verlopen rijbewijs heeft, hij toch de schade vergoed krijgt. Ook de schade aan een derde wordt vergoed. Dat geldt ook als diegene met het verlopen rijbewijs zelf het slachtoffer wordt.
"Als de veroorzaker van een auto-ongeluk ouder is dan 70 jaar en een verlopen rijbewijs heeft, stellen we wel een onderzoek in", zegt een woordvoerder van de ANWB. " Dit om te voorkomen dat ouderen die bijvoorbeeld niet door de medische keuring komen of die keuring juist willen vermijden, dan maar met een verlopen rijbewijs rondrijden."
Overigens zijn er nog steeds mensen die denken dat als ze hun rijbewijs laten verlopen, ze opnieuw rijexamen moeten doen. Dat is onzin. U mag uw rijbewijs onbeperkt laten verlopen, als u dan maar niet meer in de auto stapt. Opnieuw uw rijexamen halen is alleen nodig als uw rijbewijs is verlopen voor 1 juli 1985.
Hoe lang uw rijbewijs geldig is, staat op het rijbewijs zelf. Indien u nu uw rijbewijs moet verlengen, krijgt u een plastic roze kaart. Het papieren rijbewijs is vervangen. U stapt naar u gemeente voor een nieuw rijbewijs. Het is niet mogelijk om uw Nederlandse rijbewijs te vernieuwen vanuit het buitenland als u ingeschreven staat in een Nederlandse gemeente.
U mag niet ’shoppen’, dus naar een andere gemeente gaan als het daar goedkoper is. Onderling verschillen de tarieven voor nieuwe rijbewijzen behoorlijk. Nu betalen consumenten bedragen die uiteenlopen van 23 tot 65 euro.
...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de andere partij schuld heeft, zou ik proberen het onderhands te regelen, want anders zie je als onbevoegd automobilist geen cent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je geen geldig rijbewijs hebt is voor de politie wel een probleem, van hen zul je een boete krijgen. Voor de verzekering is de schuldvraag van belang en het is niet zo dat je nu automatisch schuldig bent.

Ik heb eens een aanrijding met een 17 jarige zonder rijbewijs gehad waarvan ik (nog steeds onterecht, maar goed) de schuld kreeg. De tegenpartij kreeg een boete voor rijden zonder rijbewijs (had ie niet, zelfs geen ongeldig) en mijn verzekering draaide voor alle schade op. Ook die aan de auto van de tegenpartij.

Het voelt heel oneerlijk overigens voor iemand die netjes een geldig rijbewijs heeft, dus ik zal het niet promoten. Maar dit waren in mijn geval helaas de feiten. Van mij had de tegenpartij 10 jaar krom mogen liggen.
paulus811
13 jaar geleden
Een groot probleem, omdat je hebt niets in handen om de andere partij iets aan te tonen. Misschien is het handig om een soort 'ombudsman in te schakelen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen rijbewijs niet verzekert