hoe beschermt een auto de in zittende?

welke dingen zorgen er allemaal voor dat de passagiers bij een ongeluk minder gewond raken. dus bijvoorbeeld de gordels, kreukelzone, airbag enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Hallo Snoegje06,

Een auto beschermt de inzittenden inderdaad door gordels, kreukelzone, airbag(s)
Tegenwoordig heb je zoveel airbags in de auto (stuur/dashboard/knie/stoel/ hemel etc)
Ook de gordelspanners beschermen, en de balken in de portieren (SIPS) Side Impact Protection System.
SIPS is begonnen bij Volvo, maar zit nu in elke auto.
Ook een hoofdsteun beschermt natuurlijk .
Bij een frontale botsing slaat ook de motor meestal uit i.v.m brandgevaar.
Verder is heel de kooiconstructie belangrijk.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groet terug! +

Andere antwoorden (4)

Het toegepaste veiligheidsglas....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je noemt er zelf al een aantal. Dan heb je nog de kooiconstructie. Sommige auto s zijn zo sterk dat ze niet in elkaar te rammen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke auto's zijn dat Ineke, ben er benieuwd naar..
Er zijn aanwijzingen dat krachtbegrenzers de kans op borstkasletsel met 45% zouden verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel belangrijk punt is de kreukelzone, stel dat een auto zo sterk is dat er niets indeukt, dan ben je bijna ineens van een bepaalde snelheid afgeremd naar de 0km/h. De kreukelzone werkt als een veer (die niet terugkomt natuurlijk), de auto botst ergens tegenaan, de kreukelzone (veer) deukt gelijkmatig in waardoor jij in je stoel niet abrupt stopt maar over een korte afstand remt. Hierdoor wordt de klap zachter. Natuurlijk zijn er nog airbags, de hoofdsteun die ervoor zorgt dat je hoofd na de botsing niet achteruitklapt en verstevigde delen die ervoor moeten zorgen dat er geen onderdelen je lichaam raken.