Theorie leren iemand goede tips?

Ik heb ontzettend veel moeite met me te concentreren.

Toegevoegd na 28 seconden:
(Rijbewijs).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Hier zijn 10 tips die je zouden kunnen helpen: zie bron

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zag te laat dat het om het rijbewijs-examen ging.....
Ik zou als ik jou was vaak even kort oefenen, dus 10 min. en dan even iets anders doen en dan weer 10 min. ofzo.

Je kunt ook online oefenen: http://www.autoexamens.nl/

Toegevoegd na 12 uur:
Hmm .... ik zie dat de 'bron' uit de eerst zin weer niet geplaatst is ..... grrrrr!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch steeds (kort) het theorieboek ter hand nemen. Je onkomt er helaas niet aan om de regels te 'leren'.
Probeer ook in het dagelijks leven -als je jezelf in het verkeer begeeft- de logica van de regels in te zien en bewust op het verkeersgedrag van anderen te letten. Als je het nut van de verkeersregels begrijpt, wordt het leren begrijpen.
B.v.:
Waarom is een straat éénrichtingsverkeer ? Meestal een smalle straat met nauwe bochten in een dichtbevolkte woonwijk.
Waarom is er een gele doorgetrokken gele streep aangebracht ? (Winkel) gebied waar stoppen gevaarlijk is of de doorstroming belemmert.
Waarom is er een stopbord en stopstreep bij een kruispunt ? Er is slecht zicht op aankomend kruisend verkeer van links.
Waarom mag langzaam verkeer niet op een 80 km. weg ? De snelverschillen zijn te groot en daardoor te gevaarlijk enz. enz.

Bij de verkeersborden geeft b.v. de vorm van de verkeersborden de hoofdfunctie al aan. Gevaar - Driehoek, verbod of gebod - rond. Je weet dan de exacte betekenis niet, maar je weet wel al dat je iets kunt verwachten. Zie bijvoorbeeld deze link:
http://www.autorij-instructie.nl/?p=2338

Doe ook af en toe wat verkeerstestjes en kijk wat je goed en wat je fout hebt ingeschat. De antwoorden zijn in eerste instantie niet zo belangrijk, wel dat je begrijpt waarom het goed of fout is. Kijk even bij onderstaande link:
http://www.autorij-instructie.nl/?cat=7
Als je vragen hebt, kan je op deze site altijd vragen stellen, en....het kost je niets.

Tot slot weet ik niet of je al autorijles hebt, maar je autorijschool zal je dan waarschijnlijk ook wel de mogelijkheid bieden theorieles te volgen. Tijdens de vordering van je autorijles zal je ook merken dat bepaalde zaken duidelijker voor je worden, omdat je ze zelf meemaakt en niet alleen theoretisch hoeft leren.
Vaak zit er wel een patroon in het soort vragen dat niet juist wordt beantwoord (b.v. als er voetgangers in het spel zijn, of bij voorrangssituaties). Door enkele simpele aanwijzingen is dan vaak wel duidelijkheid te geven.
Er blijven uiteraard altijd een aantal zaken die je gewoon moet leren...daar ontkom je gewoon niet aan. Maar nogmaals.... probeer bij iedere regel te begrijpen waarom de regel is zoals die is, dan maak je het jezelf makkelijker en wordt het verkeer logischer.
In jouw geval liever iedere dag even, dan lange tijd achter elkaar.
Heb je vragen; stel ze. Je moet maar denken: "domme vragen worden niet gesteld; domme antwoorden wel gegeven"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks Yancha !
Zorg om te beginnen voor een omgeving waarin je zo min mogelijk afgeleid wordt (tv, radio, telefoon, pc, lawaai in het algemeen). Beter iets 10 x herhalen dan proberen het in 1 x te onthouden. Wat mij helpt is om iets wat ik niet kan onthouden of reproduceren uit te printen en op te hangen op een plek waar ik vaak kom (op het toilet b.v.). En probeer de situatie die je theoretisch dient te leren buiten toe te passen of te vinden (verkeersborden, voorrangssituaties, regels, tekens). Maak zoveel mogelijk proefexamens, dan komen de onderwerpen waar je de fout ingaat vanzelf boven drijven. Herhaal, herhaal,herhaal, dat kost meer tijd, maar uiteindelijk geeft dat toch resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herhalen is beter onthouden: klein stukjes leren en steeds herhalen, net als bij het leren van een woordenlijst bij Engels of Duits.
Creatief toepassen: Vraag iemand met je een stukje te rijden en let op wat je geleerd hebt. Vertel de rijder wat hij dan moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tip: doe een cursus. Zo heb ik het zelf ook gedaan. Je hebt dan twee dagen achter elkaar cursus, met de tweede dag examentraining, en direct erachteraan het examen.

De rijschool waar ik dit heb gedaan adverteerde ermee dat 95% van de cursisten in één keer slaagde. In mijn groep (een man of 25-30) was dat 100%.

Ik zou het ook best zelf hebben gekund. Maar zo'n cursus is gewoon een heel goede stok achter de deur om je écht even een paar dagen te concentreren op die theorie. Thuis zijn er allerlei dingen die kunnen afleiden, maar in zo'n klasje heb je letterlijk niets anders te doen dan opletten.