kan een autoalarm klasse 3 de oorzaak zijn van een lege accu als de auto 3 weken niet wordt gebruikt?

Toegevoegd na 1 uur:
Sinds 2 maanden, na inbraak, is het alarm gewijzigd van klasse 2 naar klasse 3. De auto is 2,5 jaar oud en heb nu het accu probleem.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.4K

Het beste antwoord

Het ligt niet alleen aan het alarm, maar het helpt wel mee.

De moderne auto's van tegenwoordig zijn vaak met meerdere computers uitgerust (bv een Volvo met 23 stuks) die constant iets stroom verbruiken. Zo zijn vele binnenspiegels tegenwoordig automatisch dimmend maar hebben vaak ook nog de functionaliteit dat ze de ontvanger van je afstandsbediening zijn. Deze verbruikt dus permanent stroom.

En zo zijn er meerdere computers en componenten die blijvend stroom verbruiken. Denk aan de "zelf denkende" ventilator die op een warme dag spontaan aan springt om de lucht te laten circuleren.

Bouw je nu nog een alarm in die ook nog wat extra stroom verbruikt dan in het niet onwaarschijnlijk dat je accu na drie weken te weinig vermogen heeft om je wagen te starten.

Let wel; Ook zonder alarm kan dit gebeuren. Mede door deze moderne technieken heeft een auto vaak een minimum voltage nodig om te kunnen starten. Komt de accu onder deze waarde dan zegt hij doe het zelf maar.

Dus stel het minimum is 12,3 volt en de waarde is gedaald tot 11,8 dan is het al gebeurd.
Dit betekend dus dat je accu niet echt leeg is maar gewoon te zwak om te starten.

Als laatste nog een waarschuwing: Het kan voorkomen dat als je bv je wagen op lang parkeren zet op bv schiphol waar nogal wat elektromagnetische velden zijn dan heb je ook kans dat hij het vrij snel al niet meer doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

onwaarschijnlijk, maar het kan wel. Als de accu al wat minder was of is dan is het wel goed mogelijk. Je kunt bij elke garage laten meten wat de afname is, zij kunnen je ook vertellen of dit goed is of teveel. Ook kunnen ze de conditie van de accu meten.