Wat is de functie van de brandende mistlamp bij het nemen van een bocht?

De nieuwe modellen van o.a. volkswagen hebben een functie dat als je afslaat of een redelijke bocht neemt (bv naar rechts) de mistlamp voor gaat branden (eveneens rechts).
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat men dan die hoek extra verlicht. Ik zie echter de meerwaarde hier niet van. Dus wat is de eigenlijke functie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.7K

Antwoorden (2)

Inderdaad de functie is dat je de hoek extra verlicht.
Op veel plekken in Nederland is het niet nodig, omdat bijna overal straatlantaarns staan, maar in de buurt waar ik woon is het wat donkerder.
Mijn garage bevindt zich onder het huis, ik vind het heel fijn dat mijn lamp om de hoek schijnt en de inrit naar de garage verlicht voordat ik de deur open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ongefundeerde min? Van mij een gefundeerde C+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het in ieder geval heerlijk dat ze erop zitten.
Zo zie je eventuele egeltjes die op het punt staan zich voor mijn wielen te werpen ook nog eens net op tijd (woon in een bosrijk gebied).
Cryofiel
13 jaar geleden
Egeltjes... wat zijn dat ook weer... Zijn dat niet die kleine bumpjes die je af en toe onder je wielen voelt?
Cryofiel
13 jaar geleden
Misschien had ik er een smiley bij moeten zetten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik... klinkt bekend :) Nee, egeltjes zijn die dingen waarvoor ik ooit van mijn fiets ben afgestapt, er om heen gelopen en weer opgestapt... Dorpsfeest gehad, de twee paaltjes van het fietspad wist ik tot mijn grote verbazing zonder botsing te passeren, maar ja, toen stak er een egel over.... Het ergste van alles is dat dit me van de hele avond ongeveer het helderst is bijgebleven...
De lamp, die gaat branden, is geen mistlicht, maar een bermlicht.

Bij het insturen van een bocht schijnen de normale lampen van de auto naar voren, terwijl de richting, die je op wil, namelijk de hoek om, niet beschenen wordt. De bermlichten zorgen er voor dat je alvast de bocht door kan kijken en kan zien wat er komen gaat. Heel handig en heel veilig.
AlphaLimaSierra