Geeft je gerief leggen op een stoel je daadwerkelijk recht op n bepaalde plaats?

Ik ben voor het eerst op all in vakantie geweest. Last minute, met het kleinkind, om de regen te ontvluchten. Toen we ontbeten hadden, wilde ik met hem wat aan het zwembad zitten, want kort na de middag moet hij nog slapen. En het is natuurlijk handig dicht bij het water te zitten met zo een dreumes.
Er was echter geen plaats meer, tegelijk waren heel wat stoelen bezet met spullen. Ik dacht eerst: die mensen zijn in het water, maar het viel me op dat dat toch erg lang was.
Pas 2 uur later kwamen ze eraan...kurkdroog en met kledij aan. De volgende dag idem.
Ik ben vriendelijk gaan vragen of ik in die 2 uren niet op hun plaats mocht zitten, vermits ze toch niet zwommen en ik zo op mn kleinkind kon letten.
De man legde uit dat ik dan maar tijdig s ochtends mijn gerief op een stoel moest leggen. Ik heb dat nog es nagevraagd in het gotel en daar zij men dat dat inderdaad de gangbare manier was om een plaats dichtbij het zwembad te krijgen.
Ik heb me er verder niet druk over gemaakt, maar vraag me af of dat idd rechten geeft. Noch in de hotelregels noch in de zwembadregels stond dat vermeld. Plus wil ik mn gerief niet zomaar achterlaten.
gotel = hotel

8 maanden geleden
4.3K
Ritsuka
8 maanden geleden
In veel hotels mag dit niet. Gewoon de spullen eraf gooien.
TurfGraver
8 maanden geleden
Formeel zullen er geen regels zijn.
Informeel wordt het wel vaak zo gedaan ja.
Amadea
8 maanden geleden
Vermoedelijk is dit alleen bij die all-in reizen de gewoonte. Normaal is dit behoorlijk aso.
Edraket
8 maanden geleden
De brutalen, hebben de halve wereld...
TurfGraver
8 maanden geleden
Spullen aan de kant en lekker gaan zitten.
Als ze er (eindelijk) aan komen kunt je altijd nog vertrekken.
Edraket
8 maanden geleden
Nee, als ze aankomen en ze zeggen er iets van, dan zeg je :
"Ga maar naar de politie" en dan staan ze met hun mond vol tanden.
ronron1212
8 maanden geleden
@Edraket hoe kom je erbij je mag ook in een hotel zomaar iemand spullen verplaatsen. Hier kan je grote problemen mee krijgen.

Het beste antwoord

Nee, een handdoek leggen geeft je niet het recht op een bepaalde plaats; tenzij je van plan bent er meteen of binnen korte tijd (hooguit een kwartier) gebruik van te maken.
Een handdoek leggen uren voordat je daadwerkelijk van plan bent er gebruik van te maken, is een slinkse manier om anderen te dwarsbomen.
Op deze manier een handdoek leggen is niet rechtmatig. Rechtmatig betekent: volgens het recht, volgens de regels. Rechtmatig verwerven = op een eerlijke, wettige wijze.
Een handdoek leggen terwijl je pas later op de dag (= uren later) er op gaat liggen, is: je een plek toeëigenen die toekomt aan degene die later komt en er wel meteen gebruik van wil maken.
Bron: Van Dale
8 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Qua fatsoen heb je helemaal gelijk !
Maar je hebt hier per definitie met onfatsoenlijke mensen (en overigens ook: onfatsoenlijk beheer) te maken. In de praktijk sta je met lege handen.
erotisi
8 maanden geleden
Toch hebben die onfatsoenlijke mensen mogelijk wel een offer gebracht door extra vroeg uit bed te komen waar andere gasten lekkernog even blijven liggen....
ronron1212
8 maanden geleden
@SentWierda dat is bij veel hotels en niet alleen all in heel gewoon en dat is verboden of tegen de regels van zo een hotel.
ronron1212
8 maanden geleden
@sentWierda dus niet verboden
liveisgreat
8 maanden geleden
@Erotisi...opstaan, hun spullen leggen en dan 2 uur terug gaan slapen? :-).
liveisgreat
8 maanden geleden
Och ja fatsoen... het is gewoon wat bijzonder dat je als je iets niet gebruikt en eerst bv wil gaan shoppen op n markt of zo, je dit toch op die manier kan toeëigenen. Ik zou dan pas nadien een plaatsje zoeken, en tja dan is het misschien wat verder stappen naar het zwembad. En ook mijn gerief niet zomaar achter laten.
Misschien zou zo een hotel met reservering kunnen werken per 2 uur of zo. Dan is iedereen zeker van een plaatsje.
ronron1212
8 maanden geleden
Iedereen heeft zo en zo altijd wel een plek ergens rond of verder van het zwembad. Maar reserveren is er niet in hotels. Wel eens in een hotel geweest in de zomer maanden met vakantie @liveisgreat ?
LeonardN
8 maanden geleden
tenzij je van plan bent er meteen of binnen korte tijd (hooguit een kwartier) gebruik van te maken. Bron?
SentWierda
8 maanden geleden
@LeonardN. Heeft met gezond verstand te maken. Je kunt nog iets op moeten halen nadat je de handdoek hebt neergelegd (bijv. een consumptie bij de bar of een kind in een buggy).
Het is min of meer te vergelijken met parkeren op een plaats waar je moet betalen. Op het moment van parkeren heb je niet al betaald. Betalen doe je zo snel mogelijk na het parkeren. (Dat kan tot gedoe leiden als in die minieme tussentijd de camerawagen langsrijdt.)
ronron1212
8 maanden geleden
Het is gewoon ongeschreven regel je blijft van een ander zijnspullen af zo een rel geven in het hotel.

Andere antwoorden (2)

Heeft niks met recht te maken, maar met gewoonte en fatsoen. Als iemand zijn/ haar stoel verlaat om even een ijsje te gaan halen of en baantje te trekken is het not done om dat plekje gelijk maar in te pikken. Maar het is nooit de bedoeling geweest om een plek te bezetten terwijl je helemaal niet in het bad bent natuurlijk. Dat is onfatsoenlijk, alhoewel in sommige kringen wel geaccepteerd. De norm geworden haast. Fatsoenlijk mensen, die geen ruzie willen maken, zijn daar dan de dupe van. Tegelijkertijd zou ik ook willen wijzen naar het hotel of vakantiepark. Waarom zorgen zij niet voor voldoende zitgelegenheid voor hun gasten? Ze zullen toch ook zelf wel beseffen dat dit leidt tot onvrede en conflicten?
8 maanden geleden
liveisgreat
8 maanden geleden
er waren echt genoeg zitplaatsen hoor, maar de ruimte vlakbij een zwembad is natuurlijk beperkt.
Ik maal er ook niet om om wat verder te zitten, en het was ook maar voor die paar uur voor zijn middagslaapje. Na zijn slaapje ging ik iets anders met hem.doen, ik ga niet op reis om de hele dag aan een zwembad te hangen, natuurlijk.
Maar dus heel wat stoelen vrij achteraan, en mocht ik alleen geweest zijn was dat voor mij prima. Op 2 minuutjes stappen zou ik dan ook aan het zwembad zijn plus het was er rustiger.
Helaas werkt het wel zo. Ook juridisch. Jij mag immers niet aan de spullen van een ander zitten wanneer deze zijn spullen daar rechtmatig neer legt.
De enige die er officieel iets aan kan doen is de beheerder van het zwembad. Die kan regels instellen en, indien nodig, deze handhaven.
Het enige wat je kunt doen is je beklagen bij deze beheerder in de hoop dat deze zijn handhavende taak serieus neemt.
Neemt niet weg dat ik dit 'handdoekjesgedrag' bijzonder asociaal vind. En ik denk dat menigeen begrip voor je op kan brengen wanneer je het recht in eigen hand neemt en de betreffende handdoek naar een andere plek verhuist. Maar strikt genomen mag dat dus niet en loop je de kans op een fixe ruzie. En of je dat nou zo'n prettige oplevert is de vraag.
De enige optie: if you can't beat them join them. Met onderstaande video als resultaat.
erotisi
8 maanden geleden
Is het inderdaad juridisch niet toegestaan om die spullen te verleggen? Is iig geen diefstal. Maar wat wel dan?
liveisgreat
8 maanden geleden
Hahaha die video, goed gevonden die olympische toets. Maar ik snap niet goed waarom al dat geloop...er lijken me toch genoeg zonnebedden te zijn? Wellicht ook om een welbepaalde plaats te bemachtigen. Maar ach, als dat voor die mensen hun ideale vakantie is. Hopelijk komen ze ontspannen terug naar huis nadien :-).
Maar verboden of niet, ik raak andermans spullen idd ongaarne aan...
LeonardN
8 maanden geleden
Zelfde tegenvraag als erotisi. Welke wettelijke regels zijn er dat je niet iemands spullen mag verplaatsen, zolang deze in zicht blijven?