Is Congo (Afrika) momenteel een veilig land om naar toe te gaan?

Een collega wil er dit jaar nog naar toe gaan, en ik vroeg me dit ineens af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Congo-Kinshasa of Congo-Brazzaville? Er zijn er namelijk twee. Naast elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yup. En dan maakt het nog uit waarheen; het negatieve reisadvies dat geldt voor de Democratische Republiek Congo (soms Congo-Kinshasa genoemd) geldt vooral voor de provincies Nord- en Sud-Kivu, in het grensgebied met Uganda, Burundi en Rwanda; http://en.wikipedia.org/wiki/Kivu_conflict

Het beste antwoord

Hangt een beetje af welk Congo. De Republiek Congo (met hoofdstad Brazzaville) is redelijk veilig. De huidige status volgens het Ministerie van Buitenlandse zaken in 'Waakzaamheid betrachten.'
Als je een beetje op jezelf past en geen gekke dingen doet overkomt je niks.

Het (grotere) buurland Democratische Republiek Congo (met hoofdstad Kinshasa) wordt op dit moment verscheurd door een bijzonder bloedige burgeroorlog, die helaas gefinancierd wordt door onszelf - DRC, het voormalige Zaire, is rijk aan zeldzame delfstoffen als tantalium en wolfraam die nodig zijn voor het maken van bijvoorbeeld mobieltjes en laptops. Veel van de mijnen waar deze stoffen worden gewonnen zijn in handen van rebellen, en via schimmige tussenhandelaren vinden die hun weg naar onze broekzak.
Dat maakt het oosten van de DRC onveilig gebied waar de meest hartverscheurende dingen die je je voor kunt stellen aan de orde van de dag zijn. Meer dan 2 miljoen Congolezen zijn vluchteling in eigen land.

Echter, de Democratische Republiek Congo is enorm groot, qua oppervlakte te vergelijken met heel west Europa of een kwart van de VS, en er zijn ook daar plekken waar je niets merkt van de oorlog. Als je collega alleen familie bezoekt en weet wat ie doet zou ik me om hem geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ligt eraan waar je heen gaat, Kinshasa is zo-ie-zo al een van de meest gevaarlijke steden van de wereld, maar-ja je kunt ook in New-York om gereden of dood geschoten worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Congo is alleen veilig, als je bewapende begeleiding regelt. Dat is op zich wel te regelen en ook redelijk normaal voor toeristen. Er lopen echter wel rebellen rond, die ook flink bewapend zijn, dus een risico blijft er altijd.

De vraag is, waarom wil de collega nou precies naar Congo?
Ben vorig jaar zelf naar Uganda, het buurland geweest. Daar kun je prima rondreizen, zie je dezelfde natuurlijk als in Congo en het is een heel stuk veiliger. De mensen zijn ook erg vriendelijk en veel spreken goed Engels. Zou zo niets weten wat Congo wel heeft en Uganda niet. Zou persoonlijk minder snel naar Congo afreizen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor je antwoord. Mijn collega heeft er familie wonen...
Niet in een hutje op het platteland, maar in een gewoon huis in een stad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ook in Uganda wordt je als toerist op veel plaatsen vergezeld van minimaal twee militairen bewapend met een Kalashnikov.
op de website van het ministerie van buitenlandse zaken,, kun je van alle landen bekijken of het ministerie het veilig vindt om naar toe te gaan.

over congo (democratische republiek) staat er dan niet essentiele reizen worden afgeraden

http://www.ministerievanbuitenlandsezaken.nl/nl/Reizen_en_Landen/Reisadviezen/Reisadviezen_alfabetisch/C/Democratische_Republiek_Congo

niet zomaar voor een zomerse vakantie heen gaan dus. Dat advies geven ze niet zomaar.

Mocht ze toch willen gaan, dan is het goed om dit door te geven aan het ministerie (wanneer en waar) voor haar eigen veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet veel geld hebt, geen vrouw bent, geen albino, en tot de tanden gewapend, ja, dan is het veilig.