Waar komt de Istanbulse rioolgeur vandaan?

In het gootsteenkastje van mijn appartement in Istanbul hangt een soort rioolgeur. Is geen probleem, gewoon dat kastje gesloten houden.

In de badkamer hangt dezelfde geur. Dus elke keer wanneer ik thuiskom laat ik tien minuten de afzuigventilator draaien; dat helpt voldoende.

Op straat ruik ik diezelfde geur. Niet overal, maar wel op behoorlijk veel plekken. Voor de kenners: ik heb het dan over de wijk Beyoğlu, oostelijk van de Gouden Hoorn, noordelijk van de Bosporus.

Waar komt die geur vandaan, en waarom ruik je die geur op zoveel plekken, ook op straat?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Istanbul is een hele oude stad, dat keer op keer opnieuw is opgebouwd en afgebroken of afgebrand. Beyoglu behoort tot het oude deel en de oude delen van Istanbul zijn qua infrastructuur niet helemaal optimaal.

Op sommige plekken is de riolering uit de tijd van de Romeinen. Je begrijpt dat dat natuurlijk niet meer past in de moderne levenswijze van de mens. Daarnaast is Istanbul heuvelachtig en zal de riolering nooit helemaal optimaal doorlopen. Dat veroorzaakt opstopping en dat kan ruiken.

Overigens viel dat mij in New York op sommige plekken ook op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het gewoon uit de riool komt! :P

Als de riolering niet deugt zou het stank kunnen veroorzaken. Dat is ook bij jou thuis als de zwanenhals van de gootsteen eraf gaat. Onbeschrijfelijke putlucht die er dan vrijkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Met het verschil dat ik dat hier nergens op straat ruik, en in Istanbul elke paar honderd meter wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is de riolering wat beter onderhouden. Betere stankpreventie misschien? Nederland is immers een stuk rijker dan Turkije...
Het het appartement kan het wel komen omdat er misschien geen - of geen goed - stankafsluiters
zitten onder je gootsteen en onder je wc.

Ik woon in een oud huis, daar hebben ook dat probleem gehad.

Op straat komt het omdat het riool zo oud is en waarschijnlijk open putten heeft.