Waarom heb je bij een binnenlandse vlucht een paspoort nodig?

Als je toch in je eigen land blijft waarom heb je die dan nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Het beste antwoord

Legitimatie!

En nee: Een rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs, omdat de nationaliteit er niet op staat vermeld.
Voor de identificatieplicht, zoals die in Nederland geldt, is een geldig rijbewijs toegestaan als legitimatiebewijs.

Dus als je op straat wordt aangehouden voldoet misschien een rijbewijs.
Maar als legitimatiebewijs moet jouw werkgever
bijvoorbeeld echt wel een kopie van jouw paspoort hebben.
Ook bij het UWV bijvoorbeeld geldt (voor een Nederlander) alleen:
- het nationale paspoort;
- de Nederlandse identiteitskaart;
- het diplomatieke paspoort;
- het dienstpaspoort.
en kun je dus ook niet je rijbewijs gebruiken als officieel legitimatiebewijs bij je eerste aanvraag voor een uitkering. Bij vervolgcontacten weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Iedere Nederlander moet zich kunnen legitimeren.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Een rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel ... rijbewijs is wetmatig in NL !
Buiten NL is deze dan niet geldig als ID.
ronron1212
13 jaar geleden
Het rijbewijs is geen legitimatiebewijs lees onderstaand
http://www.alkmaar.nl/eCache/21983/Rijbewijs
veel nederlanders denken dat dat wel zo is maar jammer
Om aan te geven dat je niet illegaal in Nederland/België bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het is gewoon verplicht dat je je kan legitimeren, om problemen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je te identificeren dat je bent wie op de ticket staat. Mocht er iets gebeuren weten ze wie er op de vlucht zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor bepaalde zaken moet je je gewoon kunnen legitimeren (en een rijbewijs is niet in alle gevallen goed genoeg). Zeker sinds 9/11 zijn ze voorzichtig met vliegtuigen.