De oase in een woestijn, bestaat deze echt?

Je hoort altijd verhalen dat er plekjes in de woestijn met een heerlijke bron van vers en zuiver water. Is dit nou pure onzin of klopt het toch wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
5K

Antwoorden (8)

Ze voldoen wellicht niet aan dat stereotiepe beeld, maar oases, vruchtbare plekken in woestijnen, bestaan inderdaad echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze bestaan. Anders zouden woestijnbewoners (zowel dieren als mensen) niet kunnen overleven.

Deze oases worden uiteraard niet gevoed door regenwater, maar door bronwater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die bestaan wel. Ik denk zelf dat zo'n oase de laatste overblijfselen zijn van het vruchtbare bosrijke gebied dat daar vroeger geweest kan zijn voordat de verwoestijning oprukte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kijk maar. Dit is in Afghanistan. Alleen deze ''green zone'' komt wel door een rivier. Dus of het echt een oase is te noemen, denk het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ook een green zone door een rivier wordt wel een oase genoemd.
Ook in droge woestijnen lopen rivieren, alleen onder de grond. Op enkele plaatsen komen ze boven en dat zien we dan als een oase.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, weer iets geleerd
dit is zeker mogenlijk, kijk naar je foto bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals men hier verder al aangeeft het is zeker mogelijk.

Mineraal water (water uit een bron onder de grond dus, niet te verwarren met mineraalwater, dat woord slaat meer op het water dat je in flesjes koopt) gecombineerd met de zeer vruchtbare grond in veel woestijnen kan leiden tot het karakteristieke groene van een oase.

Overigens is de grond van bijvoorbeeld een regenwoud over het algemeen vrij arm. De beslissende factor lijkt dus water te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er velen gezien in Afrika.
Vertaald vanuit het Arabisch of Berber betekend Oasis: "Het groene oog" Dit vertelde een Bedoeïn mij.
Zoals al gezegd worden zij gevoed door ondergrondse waterpartijen die net als "communiceerde vaten" en door niet water doorlatende bodemlagen gevoed worden. Dit kan van zeer ver zijn. Men zegt zelfs dat het water wat Gadaffi in Libië uit de Sahara voor zijn "Man Made River" haalt uit het Victoria meer komt, duizenden Km,s ver weg
Er zijn meertjes in de Sahara waar het water zout is. Dit is te verklaren door de verdamping. Als je een fles mineraal water laat verdampen blijft er een wit laagje achter wat zout smaakt. Als je 10 meter van de kant van zo een zout meertje gaat boren dan krijg je echter gewoon zoet water.