We willen met 3 vrienden op wintervakantie gaan zonder ouders. twee zijn 16 en een 15. Is dit wettelijk toegestaan om alleen te reizen?

We zouden dus graag gaan skien zonder ouders, maar we weten niet wat de wetgeving hier over zegt. kunnen we gewoon zelfstandig een chalet of appartement huren met drie of moet dit door een volwassene gebeuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (3)

De wetgeving staat jullie dat ruimhartig toe, maar hoe staat het met de wetgeving thuis? De ouders zouden eventueel een appartement kunnen huren,omdat jullie m.i. in deze nog niet handelingsbekwaam zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag je alleen reizen je zal alleen iemand nodig hebben om de handtekening te zetten onder het huurcontract voor het chalet. Degene die dit doet moet zich wel bewust zijn van het risico dat hij neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag sowieso altijd vrij binnen de Schengenlanden reizen. Andere landen bezoeken kun je mits je aan dezelfde regels voldoet als volwassenen met betrekking tot paspoort en eventueel visum.

Er van uit gaande dat jullie naar het Alpengebied gaan (Frankrijk, Oostenrijk, Italië) dan kun je daar zo naartoe. Voor Zwitserland heb je een paspoort nodig.