Het eiland Corsica

Wat zijn jullie ervaringen van Corsica, hoe zijn de mensen, hoe is het eten, wat eet de gemiddelde corsicaan, flora en fauna, is het er duur etc..etc..
Op de een of andere manier trekt dit eiland mij maar ben er nog nooit geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaa Corsica! Onvoorstelbaar mooi!

Het beste antwoord

Ik ben er ondertussen 6x geweest. En als het aan mij ligt nog veel vaker in de toekomst! Ik hou van dit eiland.
De ruigheid is fantastisch, afwisseling van natuur (bos, rotsen en strand) de dorpen zijn ouderwets en de steden zijn modern en druk. Voor elk wat wils.
De biefstuk heb je nog nooit zo lekker geproefd, vooral bij de kleine dorpse eethuisjes.
Mijn favoriete stad is Bonifacio, waar je zeker met zo'n bootje een toeristisch tochtje moet maken, en lekker rondstruinen in de kleine oude stads-straatjes. En Calvi heeft zo'n gezellig centrum. De route tussen Porto en Piana is adembenemend.
Col de Bavella is ook prachtig enz. ik kan er nog heel veel over vertellen. Voor meer tips en trips, stuur me dan maar een prive-bericht!
Ik was er 3x op de motor naartoe, en 3x met een camperbusje. Er is er zoveel te zien en te doen dat je niet op een plek moet blijven zitten maar het hele eiland rond moet gaan.
Ik heb wel eens tranen in mijn ogen gehad bij het verlaten van dit geweldige eiland.

Toegevoegd na 8 minuten:
Toevoeging: de route naar Corsica toe begint mooi te worden als je Duitsland (lang saai stuk) uit bent. Dan kom je door Zwitserland en langs Lago Maggiore (eventueel een paar dagen pauze-kamperen) en dan even door Italie (de Po-vlakte is best saai vanaf de snelweg) en als je eenmaal aan de kust-snelweg bent is alles mooi. Genua is een rot-stad om de overtocht te maken. Livorno is veel mooier of (over Frankrijk) Toulon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mijn broer en zijn gezin, het ideale vakantie-eiland.

Prachtige natuur, veel bloemen, goed weer en lekker eten. Beetje combinatie van Italiaans en Frans.
Ik hoor alleen maar positieve verhalen. Ze gaan er bijna ieder jaar wel een weekje naar toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er geweest, en vind het een heel mooi eiland. Wij hebben met name de westkust gezien en de zuidelijke stad Bonifatius. Ik wil er heel graag weer terug. Een prachtige kustlijn, smalle (soms) enge, kronkelige bergweggetjes, met een schitterend uitzicht op zee.
Ik ben er in 98 geweest. Ik weet dat de overtocht vanuit Nice vrij prijzig was. Maar als je goed zoekt, kan het ook goedkoop. (Vanuit Italie is het goedkoper maar duurt dan wat langer)
Corsica is Frans, maar heeft veel Italiaanse invloeden, wat je ook in het eten terug ziet. Het is geen goedkoop eiland en ga niet in het hoofdseizoen. Veel te druk. Met name veel campers, die zich moeizaam kunnen over de smalle wegen kunnen verplaatsen.
Als ik terug ga kies ik nogmaals voor de westkust en voor het binnenland ,want die schijnt nog mooier te zijn. Vooral om te wandelen. (er is een hoge berg waar in de winter geskied wordt.
Zeker naar toe gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben net 2 weken geleden geweest, het is een eiland waar veel te zien is, het is ruig, maar het heeft ook mooie stranden enzo, wij zijn voornamelijk aan de oostkant geweest, daar schijnt het namelijk minder te waaien, en we waren met een tent dus dat was handiger, het is een eiland waar je niet over binnen weggetjes moet gaan met aanhanger, (niet aan te raden in elk geval) maar de doorgaande weg is prima te doen!

tja.. de corsicanen zijn liever geen Fransen, maar ze zijn wel zoals Fransen zijn... (vooroordeel of niet, het is zo)

drinken is er erg duur vergeleken het eten, het is sowieso geen goedkoop eiland, (het viel me ook op dat je meer nieuwe Nederlandse kentekens zag dan oude)

je kunt er echter heeeeel veeel pizza eten, op iedere hoek zit zowat een pizzeria niet altijd even lekker, maar daarentegen heb je overheerlijke salades! (die we nu thuis soms namaken)

wat een gemiddelde Corsicaan eet..? ik weet niet wat je hiermee bedoeld, maar ik denk dat ze over het algemeen salades eten, vind het ook echt een aanrader om er is 1 te proberen...

mijn ouders zeggen wel, het is een eiland om mensen aan te raden, wij zijn er 2 weken geweest, en hebben niet het idee het hele eiland gezien te hebben (wij hebben wel een 'planning' die aardig vol zit) maar we denken dan ook dat je het ook niet in 4 weken kan zien, maar gewoon nog eens terug zou moeten....

corsicanen spreken Frans, met een dialect naar Italiaans en Spaans, maar er is geen woord van te verstaan. ze waarderen het erg als je Frans met ze spreekt, zo hebben we gemerkt dat als je Engels ging praten dat ze dan wat onvriendelijker werden.

Toegevoegd na 2 minuten:
wij zijn overigens vanuit toulon gaan varen, we hoorden dat sommige mensen 2x een enkeltje kochten, dat dat goedkoper was, heen vanuit Frankrijk, en terug naar Italië toe varen, dat dat goedkoper was, wellicht een optie?

de bootreis zouden wij niet graag opnieuw doen, 7 uur vonden we echt té lang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben net terug van Corsica, het gaf me een dubbel gevoel.
We gingen met Ryanair naar Figari en vervolgens naar midden Corsica in de Bergen een Hotel geboekt.
De natuur is overweldigend mooi en het klimaat ook heerlijk en de mensen zijn vriendelijk maar men rijdt daar als gekken. Je hebt echt een auto nodig maar we hadden continu problemen met tegenliggers die 3 seconden voor impact op hun eigen baan gingen rijden. De wegen zijn net zo breed als fietspaden en je rijdt uren door de bergen terwijl NL 5x zo groot is. In het zuiden kun je het beste de Westkust pakken bij Ajaccio (geboorteplaats van Napoleon) want daar heb je stranden die je met niemand deelt. De Oostkust daarentegen is drukker. Net wat je zelf prettig vindt. Bonifacio is een must-see. Na een week had ik het wel gezien want de Provence biedt 100x meer dan Corsica. Vijf dagen Corsica kostte ons 2200 euro met 3 man. Daar hadden we ook twee weken Turkije van kunnen doen. Tip: Als je een auto huurt split dan op als je het vliegtuig uit stapt. De één wacht op de koffers en de ander gaat direct naar het autoverhuur kantoortje. Anders sta je in de rij met het gehele vliegtuig en dat kan uren duren in de hitte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kom net terug van 2 weken corsica. het is er echt prachtig. en heerlijk warm. wij zaten een kilometer of 40 onder bastia, aan de oostkant. daar is de kust wat rustiger. maar aan de westkant is de kust over het algemeen wat ruiger. een aanrader is Bonifatio, en ajjacio. maar het kleine plaatsje Porto(aan de westkant). niet zozeer de plaats, maar de indrukwekkende kustlijn.

wij zijn met de boot uit genova gegaan, dat was wel wat lang (bijna 5 uur). maar dat hoort er bij. je kunt ook vanuit livorno gaan, en dan duurt de bootreis ongeveer 2 uur.

verder een echte aanrader om te gaan. de mensen zijn aardig, (tegen toeristen). er is vroeger wel wat gebakkelei geweest op corsica. maar daar merk je nu bijna niks meer van. en de prijzen zijn eigenlijk net zoals in frankrijk.