Wat is het risico van zonder paspoort (maar met ID-kaart) naar Kroatië gaan?

Een iemand van het reisgezelschap komt er nu achter. Iemand ervaringen? Terugrijden is geen optie, ze zitten al in Slovenië...

13 jaar geleden
in: Vakantie
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn er allerlei uitzonderingen te bedenken waarom iemand geweigerd zou kunnen worden bij de grens, zoals gezocht worden, en je zou inderdaad in de problemen kunnen komen wanneer je een misdaad begaat, maar dat kom je ook als je een paspoort bezit.
De praktijk leert echter dat Kroatië blij is met iedere toerist die het land binnenkomt. Zelf ben ik er diverse keren geweest terwijl mijn kinderen die alleen een ID hadden, geen probleem!

Het beste antwoord

Geen probleem, kijk maar op onderstaande site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die persoon zou bij de grens geweigerd kunnen worden.

Kroatië hoort niet bij de landen waar de Nederlandse identiteitskaart officieel geldig is. In de praktijk erkent Kroatië de Nederlandse identiteitskaart echter wel.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je kan er mee het land inkomen, maar echt verstandig is het niet. Ze gedogen het op veel plaatsen, maar je kan bij de grens tegengehouden worden en als je een misdaad begaat heb je zeker een groot probleem omdat het geen geldige identificatie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een geldig paspoort. Hoewel veel Nederlandse toeristen met een identiteitskaart Kroatië binnen komen, is een identiteitskaart geen officieel legitimatiebewijs om het land te betreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan er gewoon mee reizen, als er een probleem zou zijn kan je toch een familielid die in nederland woont een copy laten faxen naar het hotel waar je verblijft
want daar zal men wel om het paspoort vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tonijn
13 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken, maar ik ken wel een aantal tegenvoorbeelden. Een ID-kaart past makkelijker in een portemonnee en is goedkoper te vervangen bij verlies, dus er zijn toch wel mensen die beide hebben.