Heeft het Chinese karakter voor Qi/Chi, relaties met het natuurkunde karakter voor Energie?

Zie ook mijn eerste vraag, welke het karakter van Chi representeert:
http://www.goeievraag.nl/vraag/betekent-chinese-karakter.74315

Dit karakter is voor het westen vertaal naar het woord 'Energie', maar heeft niet dezelfde betekenis als de westerse natuurkunde betekenis van Energie.

Ik wil graag uitzoeken hoe die vertaling tot stand ik gekomen en of er in het Chinees relaties zijn naar de natuurkundige variant.

Dit vertelt wikipedia over Qi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Qi

Ik weet helaas nog niet wat het karakter is voor het natuurkundige woord 'energie'.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het karakter voor Qi is kennelijk opgebouwd uit twee andere karakters: 氣 is “steam (气) rising from rice (米) as it cooks”.

Is op deze manier ook het karakter voor de natuurkundige Energie uit te leggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suus, bedankt voor je bijdrage, maar het is kennelijk fout.
Op mijn werk heb ik de schoonmaakster van Chinese afkomst aangesproken. Het karakter wat jij aangeeft betekend: "willen". Het karakter voor Qi, werd direct door haar herkend en ze kon ook uitleggen wat het was: de innerlijke energie van het lichaam. De levensenergie.
Maar ja, Qi is helemaal verweven in de Chinese cultuur.

Antwoorden (1)

Met een heleboel fantasie kun je het koken van rijst koppelen aan de calorie, een verouderde eenheid voor energie. Eén calorie is de hoeveelheid warmte die nodig is om één gram zuiver water één graad Celsius te verwarmen. Ook verwarmd water dus :)

Ik denk echter dat Chinezen een ander teken gebruiken voor "natuurkundige energie", en ‘t is dat ik het taalpakket chinees niet geïnstalleerd heb staan, anders zou ik het je precies kunnen vertellen. Nu moet je zelf even gaan kijken. Ga naar http://library.thinkquest.org/25844/dictionary/ en klik op de "e" van "energy", in deze lijst staan natuurkundige termen vertaald in het Chinees.