Wat betekent dit chinese karakter?

Voor de Chinese geschriften kenners. Wat is de oorsprong van het karakter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zij weten meer...
http://www.chinees-vertaalbureau.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat kost geld. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Zijn er hier geen personen die chinees kunnen lezen en schrijven?
Zo een multiculturele site als GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien de lokale chinees? acupuncturist in je buurt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valt te proberen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien weet Amadea het gdano.

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat het het karakter voor Chi/Qi/Ki is.

Dat is in ieder geval wat uit het resultaat van TinyEye (een omgekeerde zoekmachine voor plaatjes) naar boven lijkt te komen.

En als ik het vergelijk met het handgeschreven kalligrafisch symbool op het Engelstalige Wikipedia artikel over Qi, lijkt jouw plaatje een 'slordigere' versie van hetzelfde symbool.

Maar goed, garantie heb je niet, want van Chinees heb ik geen kaas van gegeten. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je er geen kaas van hebt gegeten, ik wil graag meer van het symbool weten. En vooral waarom dit in het EN en NL is vertaald naar energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry gdanonym, daar kan ik je helaas niet verder mee helpen. Alhoewel er in het Wikipedia artikel dat ik aanhaalde wel meer over de oorsprong van de term staat. Misschien een goede eerste ingang om er meer over te weten te komen? Als ik er even snel doorheen lees lijkt het erop dat het inderdaad door invloed van Westerse cultuur vertaald is naar iets als 'energie' (in de zin van vitaliteit). Maar dat het oorspronkelijk (in de Chinese cultuur) meer moet worden uitgelegd als 'adem'. Maar dat er zelfs tegenstrijdige uitleg binnen de Chinese cultuur bestaat. En dat voor een goed begrip van de betekenis je eigenlijk opgegroeid moet zijn in de Chinese cultuur. Het symbool is verder volgens het artikel een samenvoeging van twee symbolen: stoom (气) die van rijst (米) afkomt. Tot zover mijn vluchtige intepretatie van het artikel. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een goed artikel op wiki.
Ik denk dat ik mijn tweede vraag kan gaan stellen. Jammer dat er voorlopig geen chinees schrijvende personen reageren. Ik verwachte dat ze er wel zouden moeten zijn hier op GV.