wij gaan over 8 weken voor het eerst met de auto op vakantie (met kinderen) waar moet ik op letten?

Toegevoegd na 1 minuut:
we gaan naar italie, geen caravan achter de auto

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Het beste antwoord

Let vooral op dat je niet te ver wilt in een dag. Zelf red je het misschien wel met twee volwassenen om vrijwel constant door te rijden en alleen te stoppen om elkaar af te lossen, voor kinderen is dat een echt heel erg lange zit.

Maak dus voldoende stops, en ga niet stressen als je minder snel gaat dan je had gepland. Ze moeten gewoon af en toe even flink kunnen rennen of zoiets om weer netjes op de achterbank te kunnen zitten. Als je naar Frankrijk gaat, zou ik daarom ook investeren in een route met tolwegen: de voorzieningen langs de weg zijn daar beduidend beter, inclusief veldjes waar je kinderen even lekker kunnen spelen zonder gevaar van langsrijdend verkeer.

Let er verder op dat je kinderen onderweg genoeg drinken (en ja, dan moet je vanzelf wel stoppen voor toiletbezoek), kinderen raken sneller uitgedroogd dan volwassenen. Zeker in een auto op de snelweg in de zon.

Let verder op de veiligheid: dat je op vakantie gaat, maakt het risico op ongelukken niet kleiner. Je kinderen moeten dus goed kunnen zitten, op een achterbank die leeg is afgezien van wat kleurboekjes of waar je ze ook maar mee wilt bezighouden. Goed in de gordels, en niet half op spullen die niet in de achterbak pasten.

Kijk ook uit dat ze goed blijven zitten, dus niet met de voeten tegen de stoel voor ze of half uit het raampje gestoken. Als je een noodstop moet maken, kan zo'n houding zorgen voor ernstig letsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zorg vol voldoende drinken, stop regelmatig, neem kleine lichte snacks mee die je regelmatig kan uitdelen & geef ze tekenboekjes / spelletjes ed.
Als je kinderen last hebben van wagenziekte: Tabletjes mee.

WC papier om op stop plaatsen zonder toilet (Kinderen => hoge nood) iets te hebben.

Flessen water aan boord & een handdoek: Wordt het heet, dan kan je de kinderen in ieder geval een scheut koel water over het hoofd gieten op een parkeerplaats.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt misschien wel erg voor de hand, maar laat ook je auto goed nakijken voordat je vertrekt, zo kun je de grootste problemen voor zijn. Zijn de banden nog goed genoeg (voldoende profiel, geen beschadigingen) en is de bandenspanning goed? Zorg er vooral voor dat alles is aangevuld (motorolie, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof) en neem eventueel extra mee!
Voor veel landen gelden regels waaraan de auto moet voldoen en vaak moet je ook een gevarendriehoek of een veiligheidshesje in de auto hebben. Op de site van de ANWB kun je alle informatie terugvinden.
Ook niet overbodig: een goede reisverzekering die je ook helpt bij autopech in het buitenland, eventueel met een vervangende auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan al een heel aantal raadgevingen.
Laat ik er nog 1 bij doen:
Ga pas rijden als je uitgerust bent.
Vooral dus niet direct na een lange werkdag achter het stuur, ook niet de volgende ochtend vroeg als je eerst 's avonds langdurig auto aan het inpakken bent geweest.

Ik maak regelmatig dit soort lange ritten en zorg altijd voor een vrije dag om alles rustig klaar te maken voordat ik daadwerkelijk ga rijden.
Uiteraard wisselen we ook regelmatig van rijder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel drinken!, broodjes, chips, en kussens voor de kinderen.
Neem ook een handdoek mee voor de ramen tegen te felle zonlicht of koop van die speciale schermen.
Natte washandjes zijn bijna altijd nodig.

Het best is om elk uur uit te stappen en te rusten en vooral even te lopen.

Neem een CDtje mee.

Misschien koelbox?? Controleer de banden van de auto en vul het water bij (sorry geen verstand van auto's), maar dit moet zeker.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen onze kinderen klein waren (tot 8 jaar), namen we altijd een hoop kadootjes mee. Die kochten we bij de wibra, zeeman e.d, dus kleine kadootjes, die ze in de vakantie ook kunnen gebruiken. Tijdens elke stop kregen ze dan een kadootje. Vonden ze helemaal geweldig en werkte erg goed. We kochten natuurlijk meestal ook dingen die ze in de auto konden doen, maar ook wel dingen voor op de camping.

Verder rijd ik zelf nooit meer dan 600 km, dan heb ik het wel gehad. We zoeken dan een camping met zwembad om de eerste dag helemaal bij te kunnen komen. Vaak blijven we daar ook nog een extra dag. Dat is ons zo goed bevallen dat we dit zijn blijven doen. Italië zou ik zelf te ver vinden om in één keer te doen, maar dat is persoonlijk.

Ander advies is al gegeven. Als je lid bent van de ANWB hebben ze veel informatie, deels ook gratis zoals handige wegenkaartjes, informatie over het land, een kaart voor de kinderen.

Prettige vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten alle tips die hierboven genoemd worden: koop een dvd speler met 2 schermpjes voor in de auto. Het is een investering die zich zeker terugbetaald! Kosten: rond de € 100,-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die rit hebben we honderden keren gemaakt met onze 4 kinderen dus ...zwaar
idd zorg voor afleiding tijdens de reis
zorg voor voldoende drinken en eten onderweg
nog verstandiger is veel stops te maken en bij schemering
altijd een goed en druk bezochte parkeerplaats incl tankstation uitzoeken
niet denken hier is het te druk we zoeken wat rustigers op dat is fout
er zijn nl ook veel niet vakantiegangers op deze wegen die er niet op uit zijn om met jullie een gezellig babbeltje te houden deze"jongens en vrouwen "hebben minder leuke plannen met je auto en bagage
verder veel afwisselen samen en zoveel mogelijk met de ramen open rijden
in italie is het over 8 weken niet zo snikheet als dat het nu is dus jullie hebben een mooie tijd uitgekozen voor vakantie