Mag een supermarkt mijn ID en rijbewijs weigeren?

Ik wilde in de ASDA supermarkt, in Engeland, alcohol kopen. Ik ben 21 jaar dus het zou gewoon moeten kunnen. Echter werd er bij de kassa moeilijk gedaan over het feit dat ik een Nederlands ID gebruikte. Daarom haalde ik mijn rijbewijs tevoorschijn. Dit is immers een legaal vervoersbewijs in Engeland. Ook hier klaagde ze over omdat er geen transparant gat in de kaart zat. Ik probeerde ze uit te leggen dat dat bij nieuwe bewijzen het geval was maar dat ik mijn rijbewijs voor deze periode had gehaald. Ik ben door 3 mensen 'geholpen' en niemand wist hoe een officieel document eruit moest zien, dus werd mijn aankoop geweigerd. Kunnen ze dit zomaar doen zonder echt te weten of de identificatie echt of, volgens hun, nep was?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K

Het beste antwoord

Ja, daar zijn ze vrij in omdat ze geheel zelf mogen bepalen of je id wel echt is of niet. De gevolgen van het verkopen van alcohol aan minderjarigen is namelijk in Engeland behoorlijk strafbaar. Het personeel is in eerste instantie verantwoordelijk en kan een reprimande tegemoet zien, een boete ter plekke, een strafblad(!) en mogelijk een ontslag. Daarnaast kan de vestigingsmanager tot 20.000 pond boete krijgen. Dat ze in jouw geval kennelijk slecht zijn getraind in het identificeren van je leeftijd, ondanks het overleggen van je id, is gewoon pech hebben. Ze hanteren waarschijnlijk "Challenge 25": Schat je iemand tussen 18 en 25 jaar? Vraag dan ook om een geldige id, puur om de foutmarge en het risico van pakkans door controles te verminderen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat verklaard in ieder geval een hoop als dat zoveel gevolgen zou hebben. Toch bleef het een rare ervaring! Bedankt voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
" omdat ze geheel zelf mogen bepalen of je id wel echt is of niet." Ik denk dat je wat anders bedoelt:
Zij kunnen niet bepalen of het wel of niet echt is, ze kunnen bepalen of ze het wel of niet accepteren. Ze hebben dus ook nooit gezegd dat xSannex's ID-bewijs nep zou zijn, puur dat ze de gok niet durven nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh en +, het is idd de winkelier vrij om het niet te vertrouwen.

Andere antwoorden (1)

Jouw NL'se ID is geen internationale legitimatiebewijs, hij is alleen geldig in NL. En jouw rijbewijs is zelfs in NL geen legitimatiebewijs, laat staan in het buitenland. Dus ik geef ze gelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Als het waar is wat je schrijft, dan kan je je paspoort bij internationale reizen net zo goed thuislaten, maar wat moet je volgens jou dan gebruiken om jezelf in het buitenland te kunnen legitimeren? Het Nederlandse paspoort is absoluut wel geldig in het buitenland!
Utrecht
7 jaar geleden
Antoni bedoelt de ID kaart...
Antoni
7 jaar geleden
Ja, ik zie nu ook dat de Nederlandse identiteitskaart wordt bedoelt. Sorry, er was wat onduidelijkheid over de gebruikte begrippen. De vraagsteller heeft waarschijnlijk geen paspoort (dat ook een Nederlands identititeitsbewijs (ID) is) gebruikt, maar een Nederlandse identiteitskaart (NIK), zoals beschreven op https://nl.wikipedia.org/wiki/Identiteitskaart. Dan kan ik me de problemen enigszins voorstellen en is het antwoord van Lizio misschien wel correct.
Antoni
7 jaar geleden
Oeps, nog een typfoutje ook! In de eerste zin van mijn laatste reactie had ik "dat de Nederlandse identiteitskaart wordt bedoeld." moeten schrijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Nederlandse ID-kaart is weldegelijk een geldig identiteitsbewijs binnen veel landen waaronder Groot Brittannië, zie ook: http://identiteitskaart.net/een-paspoort-of-identiteitskaart/#