is er nog sprake van een grenscontrole als je met de auto naar spanje gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
5.2K

Antwoorden (5)

ik heb er nooit wat van gemerkt,
1x zijn wij bij de franse grens aangehouden maar toen werden er echt mensen gezocht.
maar normaal controleren ze niet meer iedereen
13 jaar geleden
Dat kan nog steeds, het zal steekproefsgewijs zijn.

Persoonlijke bagage
Uw persoonlijke bagage kunt u altijd vrij in- en uitvoeren. Hierover hoeft u geen belasting te betalen. De douane kan u wél vragen om aan te tonen dat bepaalde (luxe) artikelen, zoals foto- en videocamera's, sieraden, laptops en muziekinstrumenten, ook al in uw bezit waren bij vertrek. Voor uzelf is het daarom handig dat u van dergelijke artikelen een aankoop- of garantiebewijs bij u heeft. Maar u kunt ook, voordat u op reis gaat, bij de Douane vragen om een douaneverklaring voor deze artikelen. U kunt deze krijgen als u het artikel en het aankoop- of garantiebewijs laat zien. Voor de invoer van goederen die niet tot uw persoonlijke bagage behoren, moet u in principe belasting betalen. Bepaalde goederen mogen helemaal niet in- en uitgevoerd worden. Een nadere uitleg over de regels die binnen en buiten de EU gelden vindt u onder het kopje in- en uitvoer van goederen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reizen binnen de EU is hetzelfde als het reizen tussen Groningen en Amsterdam. De Douane bemoeit zich daar niet mee.

Voor bijzondere bepalingen, zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zij geen grenscontroles meer als je met de auto naar Spanje gaat. Het is een EU land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Niet per-se aan de grens, maar de douane mag altijd nog wel een steekproef-controle bij je houden.
Ik woon dichtbij de Duitse grens, en ook hier wordt e.e.a. nog wel eens gecontroleerd.