Kan je elk willekeurig electrisch huishoudelijk apparaat aansluiten op 3, 6, of 10 ampère?

Ik wil in Frankrijk gaan kamperen. Heb het al heel lang niet gedaan. In de prijzentabel van de door mij gekozen camping is een keuze van 3, 6 en 10 ampère. Ik heb een 2 pits electrische kookplaat om aan te sluiten en een gewone waterkoker. Misschien ook een radio. Welke ampère heb ik dan nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K

Het beste antwoord

Ga dan maar voor 10 ampere.
Een beetje kookplaat is al gauw 2000 watt,en een water koker zit daar ook niet zo ver vanaf.
Als je beide tegelijk aanzet dan gaat de zekering eruit.
Afzonderlijk gebruiken,dat kan nog wel.
Een radio daarintegen gebruikt bijna niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kijk eerst hoeveel jouw elektrische apparaten die je meeneemt verbruiken in Watt. Als regeltje kun je dan gebruiken dat een 3 Amp zekering 3 x 220 = 660 Watt kan 'verdragen'.

6 x 220 = 1320 Watt
10 x 220 = 2200 Watt

Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Electrische kookplaat = 10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kook elektrisch en mijn kookplaten zijn per stuk 1800 watt.
Als je een 2 pits kookplaat heb moet je al denken aan 16 ampere als ze beiden vol open staan.
Minder dan 10 werkt zeker niet en zelfs dan kun je die platen niet beiden op maximaal zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektrisch koken op de camping? Zijn we onnodig bang voor gas of kunnen we alleen maar op elektrisch koken? Het toch al afzien op een camping dan nam ik het gasstelletje voor lief.

Toegevoegd na 1 dag:
Met "we" bedoel ik diegene die gaan kamperen en dan elektrisch gaan koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zijn "we"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga jij voor 10 dagen once in a lifetime kamperen een gastoestel aanschaffen? Dacht het niet! Je moet roeien met de riemen die je hebt en toevallig heb ik wel een electrische tweepitter.
Neem dan maar de 10. Elektrisch koken neemt vraagt vaak heel veel! De radio neemt maar heel weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een kookplaat en een waterkoker kun je makkelijk in de problemen komen want bij 10 AMP heb je een vermogen van 2300 watt tot je beschikking bij 230 V. (230 x 10 =2300). Die waterkoker kan misschien wel, maar met gebruik van beide pitten van je kookplaat tegelijk denk ik dat het mis gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgaande van 220V is de keuze 3, 6 of 10 ampère hetzelfde als 660 Watt, 1320 Watt of 2200 Watt.
Dan moet je nu voor jezelf uitmaken hoeveel apparaten je TEGELIJK wil aansluiten. Als je je elektrische kookplaat tegelijk wil gebruiken met je waterkoker dan moet je de resp. wattages bij elkaar optellen. Vind je het niet erg om de apparaten na elkaar te gebruiken, dan moet je het wattage van het maximale verbruik als uitgangspunt nemen.
Een kookplaat verbruikt al gauw 700 Watt. Een dubbele dus het dubbele (tenzij je er maar één tegelijk gebruikt).
Houd verder ook rekening met de verlichting 's avonds en mogelijk de tevee of radio.
Op al je apparaten kun je een verbruik (wattage) vinden.