Heb je een speciale electra stekker nodig voor kamperen ?

Wie kan me uitleggen waarom en wat voor stekker je hiervoor nodig hebt. Is dit alleen als je zwaardere apparaten gaat aansluiten, is dit speciaal beschermt voor de regen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Antwoorden (3)

Je hebt een (spat)waterdichte stekker nodig, ze staan bekend als CEE-stekkers. Inderdaad omdat je een gewone stekker niet veilig buiten kunt gebruiken, in vochtige omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een heel goed antwoord zo'n stekker heb je inderdaad nodig bij het camperen zowel voor een tent als caravan.
Een goedgekeurd aansluitsnoer heeft een neopreen mantel en is aan beide uiteinden voorzien van een blauwe CEE-aansluitingen.
Goedgekeurde neopreenkabels zijn voorzien van de code H07RNF, 07RN of alleen RN. Deze kabel heeft standaard een draaddikte van 1,5 mm². Deze diameter is voldoende voor de meeste (Nederlandse) campings welke veelal niet meer dan 4A (920 Watt) tot 8A (1840 Watt) stroom aanbieden.
Er zijn echter ook kabels leverbaar met een draaddikte van 2,5 mm² welke belastbaar zijn tot zo'n 3500 watt. Deze dikkere kabels zijn voor de stevige stroomverbruikers bruikbaar op campings in het buitenland. Hier wordt soms wel 10A of meer aangeboden.
Het meest praktische zijn de aansluitsnoeren op een kabelhaspel, verkrijgbaar in lengten van 10 tot 50 meter. Ideaal is een haspel met 20 meter met hierbij nog extra een losse kabel van 20 meter voor de enkele keer dat een grote afstand moet overbruggen. Indien je een haspel gebruikt, moet je deze wel steeds geheel uitrollen zodat het snoer zijn warmte kwijt kan.
Naast het aansluitsnoer is een adaptersnoertje onmisbaar. Er zijn immers nog steeds veel campings (met name in het buitenland) waar geen CEE-aansluitpunten op de stroompaal aanwezig zijn, maar een 'gewone' randaarde contactdoos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms wel, en soms niet, dat ligt aan wat de camping voor stroomkastjes heeft. Koop bij de kampeer-winkel van die verloopstukjes, zodat er altijd een is die past.