Met kind van 12 naar Cuba

Hallo,

Begin augustus ga ik met mijn zoon van 12 naar Cuba. Heb voorlopig alleen tickets geboekt dus de rest is nog open.
Heeft er iemand tips voor do's en dont's met betrekking tot hotels, plaatsen en dingen om te doen/ te bezichtigen?

Bedankt alvast,
Christian

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (4)

Even wat tips voor als je zelf gaat autorijden:
DO:
* Neem een goede, gedetailleerde wegenkaart mee, borden willen nog wel eens verdwijnen.
* Rij met de achterdeuren op slot, voor je het weet heb je een Cubaan binnen zitten. Kan heel gezellig zijn, maar kan ook zo zijn dat je opeens je portemonnee mist.
* Zorg voor harttabletten: Sommige Cubanen willen zo graag een lift dat ze recht voor je rijdende auto springen. Je schrikt je echt te pletter.
* Zorg voor basiskennis Spaans of neem een goed woordenboek mee: Cubanen spreken weinig anders dan Spaans.

Dan de echt leuke do's:
* Breng een bezoek aan Pinar del Rio en trek meerdere dagen voor dat gebied uit. Het is daar zo ontzetten mooi, de mensen zijn er heel vriendelijk.
Wij zijn er helaas te kort geweest (wij volgden een autorondreis waar we vanuit Havana slechts één dagje op en neer naar Viñales in Piñar del Rio reden).
* Neem de tijd, ga je niet haasten, dat doen Cubanen ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik zelf een geweldige manier vind van het land leren kennen is via Couchsurfing. Je kan via deze site www.couchsurfing.org in contact komen met lokale mensen die je kunnen wijzen op de echt leuke plekjes waar nog weinig toeristen komen. Cuba is als communistisch land nog niet zo vrij in het overnachten bij de lokale bevolking. Maar voor een kop koffie en goede tips is het geweldig.

Cuba is rijk aan een heel mooie kustlijn en onderwater natuur, dus duiken/snorkelen is een aanrader.

Ik heb zelf zo door Florida gereisd en wil dit najaar zo door Cuba reizen.

Ik wens jullie een heel fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cuba is een mooi land. Vorig jaar ben ik er 4 wekebn op huwelijksreis geweest.

Waar wij tegenaan liepen:

- Huur auto's: Zelfs bij reservering van tevoren kan je niet zeker zijn dat ze beschikbaar zijn. Huur je auto dus via een betrouwbare internationale partner. Of nog beter: Gebruik lokale kennis.

- 'Liften': De Cubaanse overheid probeert om de lokale bevoling vrij te houden van het westen. Cubanen die toeristen een lift geven, lopen het risico op celstraf, geldboeten en hun auto kan afgenomen worden.
Hetzelfde geldt voor overnachten bij mensen prive.

- Gebruik Casa Particulares om te overnachten. Dit zijn 'gewone' mensen die een pensionnetje draaien. Je kan afdingen op de oprijs. Echter, de kosten voor een vergunning zijn erg hoog. Ding niet te ver af. Eten in een casa particulare is eigenlijk altijd veel beter dan in restaurants

- Voor de stranden moet je grof betalen. De mooie strandjes met faciliteiten horen eigenlijk altijd bij een hotel complex. Ook huier geldt weer: Toeristen worden gescheiden van Cubanen

- Cienfuegos is een erg mooie stad. Er is een Casa aan het einde van het schiereiland. De bar aan eht strand er achter schenkt de beste mojito die ik in Cubva gedronken heb

- Bussen: In drukke periodes kan het zo zijn dat alle bussen uitverkocht zijn. Hou er rekening mee dat je soms een keer niet mee kan met het busvervoer. Reserveringen zijn niet altijd mogelijk. En als je je kaartje niet op tijd ophaalt, wordt het gewoon doorverkocht. Neem hier de tijd voor. Wij hwebben onze kaartjes waar mogelijk meteen bij aankomst in een plaats gekocht.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ter info mbt casa particulares: Bij een van de casas hebben we het over geld gehad. Zo moesten er minimaal 20 mensen per maand overnachten voor de kosten van de vergunning eruit waren. Pas daarna ging hij geld verdienen. Hij had 3 slaapplaatsen. Dus minimaal 1/4 van de overnachtingsomzet gaat direct naar de staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vermijd Varadero