Wat zijn je reisopties zonder coronavaccinatie?

Stel dat je nog niet bent ingeënt tegen corona en je op vakantie gaat vóórdat je je coronavaccinaties gepland staan. Mogelijk wil je je überhaupt niet laten vaccineren, dat kan ook. Wat zijn in beide gevallen dan je opties? Oftewel: wat zijn de vakantiemogelijkheden als je nog niet tegen corona bent ingeënt?

2.7K
Amadea
2 jaar geleden
Is vakantie dan zó belangrijk dat je dat met de dood zou willen bekopen? Want die kans zit er namelijk in, als je onbeschermd tegen besmetting met een nieuwere versie van het coronavirus naar een ver land gaat...
Utrecht
2 jaar geleden
Waarom vraag je tegelijkertijd wat een PCR test in Spanje kost?
Volgens mij weet je best wat de mogelijkheden zijn en kan je ook best zelf een beetje verder zoeken.
Thecis
2 jaar geleden
@Amadea
En stel nou dat je niet ingeënt kán worden? Dan zou je niet meer met vakantie kunnen gaan? En ja, helaas is vakantie voor sommigen inderdaad zó belangrijk. Of mensen zijn niet slim genoeg om de consequenties te overzien. Of niet slim genoeg om andere mogelijkheden te zien...
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ja, want op vakantie raak je sneller besmet dan in eigen land...hou toch op...
Sommige mensen krijgen nu eenmaal corona en andere mensen niet. Heeft niks te maken met waar je bent. Het is een stukje genen en een groot stuk gedrag.

Antwoorden (4)

Als je buiten Nederland op vakantie wil, dan zijn de regels per land vaak heel verschillend. Het ligt er dus maar net aan waar je naar toe wil reizen.
Eerst de regels van het land van bestemming goed bestuderen is daarom een dringend advies. De regels van vandaag kunnen morgen alweer gewijzigd zijn, dus vlak vóór de reis nog maar eens bekijken.
Als je per auto reist, dan is het ook aan te bevelen om de regels van de landen waar je doorheen reist goed te bestuderen.
2 jaar geleden
Stel je op de hoogte van de mogelijkheden per land. maar een echte vakantie zit er niet in zonder volledige vaccinatie.
Ga er van uit dat de vakantie maximaal 72 uur duurt: de 72 uur: vanaf de negatieve PCR-test tot en met de terugkeer in Nederland. Een auto-uitstapje naar Duitsland met drie overnachtingen is dan het maximaal haalbare.
De PCR-test moet vaak in het Engels zijn vertaald.
Houd je je niet aan de strenge regels, dan kunnen de boetes in het buitenland oplopen tot vele duizenden euro's.
Nederland had tot 24 juni de code rood. Sinds 24 juni heeft Nederland de code geel, behalve de provincies Groningen, Friesland en Zeeland: zij hebben groen. Dit betekent dat inwoners van deze drie provincies die naar Duitsland willen, geen PCR-test nodig hebben.
Toegevoegd op 25 juni 2021 14:15: tekst
2 jaar geleden
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@Sentwierda: "een echte vakantie" - dat ligt er maar erg aan wat jij en de vraagsteller échte vakanties vinden.....
SentWierda
2 jaar geleden
@HannekeJanssen. Dat is inderdaad een vraagstuk. Laten we uitgaan van de grote reis in de zomer - minimaal een week, maximaal vier weken. Uitzonderingen zijn er altijd.
Een reis van maximaal 72 uur uit-en-thuis kun je wel vakantie noemen, maar niet gauw dé vakantie.
LeonardN
2 jaar geleden
-min Ten eerste kun je bij een langere vakantie vaak in quarantaine.
Zat landen waar men enkel om testen vraagt. https://blog.wego.com/countries-without-quarantine/
Maar VOORAL
Donkergroen niet eens een test, en al helemaal geen quarantaine... "maar een echte vakantie zit er niet in zonder volledige vaccinatie."
Waarom zou de vrager niet naar o.a. Mexico kunnen?
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Zo'n gedateerde website kun je niet serieus nemen.
LeonardN
2 jaar geleden
https://edition.cnn.com/travel/article/mexico-travel-covid-19/index.html
Zegt precies wat er op die kaart ook staat.
Officieel ben je dan wel beperkt in je mogelijkheden maar meestal valt het allemaal wel mee. Zeker als je met eigen vervoer gaat is er veel mogelijk. Eigenlijk zijn Duitsland en Oostenrijk wat strenger qua maatregelen maar Frankrijk Spanje en Italië is prima te doen.
Er zijn op Telegram meerdere vakantiegroepjes waar ze dit bespreken bijvoorbeeld wappiecamping
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Frankrijk: boetes tot 3750 euro
Spanje: boetes van 3000 euro of meer.
Duitsland: boetes tot 25.000 euro.
Bron: RTL Nieuws, 8 juni 2021: Nog niet onbezorgd op autovakantie: "Ga niet op de bonnefooi".
o.a. Mexico, Spanje, Roemenië.

Voor een overzicht wat je per land wel of niet moet hebben zie:

https://blog.wego.com/countries-without-quarantine/
===
Kijk even goed per land wat het betekent groen, en licht groen betekenen (vaak) niet dat er niks moet.
===
De map geeft een grof overzicht. Controleer daarna op een site per land wat de uiteindelijke regels zijn.
Toegevoegd op 27 juni 2021 20:51: tekst
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Wat is de zin van een gedateerde website en een wereldkaart (van welke datum?) waarop essentiële informatie niet staat?
LeonardN
2 jaar geleden
Als er geen veranderingen zijn sinds 10 juni hoeft er ook niks geüpdate te worden.
Maar als je een land kan vinden waarvan de info niet klopt laat het maar weten.
Meer info vindt je als je over het land heen hovert. De zin is vooral dat de vrager een idee krijgt wat mogelijk is en dan zelf nog even dit controleert via een andere bron.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Zouden er werkelijk geen veranderingen zijn sinds 10 juni? Europa een groene oase? Nou, Nederland was rood (tot 24 juni) en niet alleen Nederland.
Nog een voorbeeld: Afrika grotendeels groen of geel? Wie gelooft dat? Vrijwel niemand in dit werelddeel is gevaccineerd. Het is onverantwoord er naar toe te gaan. Toen onverantwoord en nu onverantwoord. Met andere woorden: een misleidende wereldkaart.
LeonardN
2 jaar geleden
Het gaat niet over verantwoord. Het gaat over regels. Nogmaals licht groen betekent niet dat er geen regels zijn.
Je lijkt twee dingen te verwarren. Het gebrek aan regels vs. veilige landen. Een land waar weinig of geen regels zijn om in te reizen zal eerder een onveilig land zijn in dat opzicht. Het gaat er om dat er heel wat mogelijkheden zijn als je op vakantie wil ZONDER coronavaccinatie. Dat is de vraag. Niet of het (on)verantwoord is.
Zie de map als een eerste impressie. Je zoekt een donkergroen of lichtgroen land op en je kan daarna even checken wat de exacte regels zijn. "Afrika grotendeels groen of geel? Wie gelooft dat? Vrijwel niemand in dit werelddeel is gevaccineerd."
Dat zegt die map niet. Die map zegt iets over de regeldruk, je snapt de map niet. Zie het zo: Als niemand in je land gevaccineerd is, ga je ook niet eisen dat toeristen zich laten vaccineren, of ga je niet snel eisen dat ze in quarantaine moeten.