Kun je naar Cuba op vakantie tijdens het orkaanseizoen?

Het orkaanseizoen is tijdens de zomer in Cuba, toch gaan veel mensen dan nog op vakantie. Wat zijn de risico's en waar moetje op letten. Hoe groot is de kans eigenlijk op een orkaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K

Het beste antwoord

Als er een orkaan in de buurt is, is de zee vaak al wat wilder en wordt de stroming sterker. Tijdens mijn vakantie in Cancun merkte je dat voordat de orkaan dichterbij kwam. Een beetje opletten dat je bij hoge golven dus niet ver in zee gaat om daar wat rustiger te dobberen :) Maar daarnaast is het af en toe gewoon heel slecht weer met regen en onweer. Dat is vaak een beetje lastig omdat in het Caribisch gebied veel buiten gebeurd. Als je dan op vakantie bent, is het fijn als je veel leesvoer en spelletjes hebt.

Daarnaast zijn op sommige plekken vluchtplannen aanwezig in het geval van een zware storm. Ik heb dit alleen niet in Cuba gezien. Sommige plekken hebben gemeenschappelijke schuilkelders.

Verder opletten dat je niet een paar dagen voor je vlucht nog naar een eiland gaat. Als een storm opkomt, dan is de kans dat je naar het vaste land kan aanzienlijk minder.

De kansen verschillen nogal. Op het nieuws wordt vaak wel genoemd dat er een orkaan aan het ontstaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik vind dat je er gewoon op vakantie kan..
de kans dat er géén orkaan komt is er ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het orkaanseizoen in het Carraibisch gebied duurt van juni tm november. Je loopt dan idd het risico om een orkaan mee te maken. Orkanen kunnen verschillende gategorieen hebben van 1 t/m 5. Het is bijna onmogelijk om van te voren precies te voorspellen waar de orkaan zal huishouden en welke categorie hij zal hebben. Het ligt ook erg aan de snelheid waarmee de orkaan zich verplaatst of de schade hoog is of niet. In 1995 heeft orkaan Louis op Sint Maarten heel veel schade aangericht doordat hij 4 dagen bleef hangen boven het eiland en windsnelheden had van 260 km per uur. Het was dus een orkaan van categorie 5. Orkaan Omar in 2008 was er een van categorie 3 maar had maar een paar uur nodig om over te trekken. Hierdoor bleef de schade zeer beperkt. Ondanks dat is het meemaken van een orkaan geen pretje. Het hotel moet van te voren heel veel voorzorgsmaatregelen nemen zoals storm shutters voor ramen en deuren maken, alles wat los staat van buiten naar binnen halen. Tijdens de storm is het een lawaai van jewelste en kan/mag/wil je niet naar buiten. Er valt vaak ook enorm veel regen wat veel wateroverlast veroorzaakt. Aan de kust is er het risico dat de zee door het hotel heen gaat stromen. Na de orkaan mag je ook niet de openbare weg op omdat er vaak een uitgaansverbod geldt. Elektrciteit is vaak niet meer aanwezig, net als internetverbinding. Vliegvelden zijn gesloten en het ligt aan de hoeveelheid schade wanneer ze weer open kunnen. Het kan dus zijn dat je terugvlucht uitgesteld moet worden. Het risico dat je een orkaan meemaakt is erg klein maar wel aanwezig als je in deze tijd naar Cuba op vakantie gaat. Niemand kan je zeggen hoe groot dat risico is maar ik kan je wel zeggen dat het de laatste maanden te heet voor de tijd van het jaar is in het
Caraibisch gebied en dat er een heel druk orkaan seizoen is voorspeld voor 2010. Of er ook orkanen over Cuba heen gaan en wanneer , dat weet niemand. Als je avontuurlijk ingesteld bent, dan kun je het erop wagen. Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat je een orkaan hebt is dan natuurlijk groter, maar spanning tijdens een vakantie is ook wel leuk. Het is mogelijk om naar cuba te gaan tijdens een orkaanseizoen, alleen is het gevaarlijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op Cuba komen wel eens orkanen voor, toch niet zo veel als in bepaalde andere gebieden in het Caribisch gebied.

Wat ik je uit ervaring kan vertellen is het volgende:
Wanneer er orkanen in de buurt zijn, trekken deze alle wind weg uit de omgeving.
Waar normaal gesproken een briesje de warmte draagelijk houdt, wordt het dan bloedheet, heel onaangenaam.
Daar moet je zeker rekening mee houden.

Verder kun je gerust op vakantie naar Cuba hoor.
De kans dat een orkaan het eiland treft op het moment dat je er op vakantie bent, is nog altijd vrij klein.