Word er veel gestolen in de metro van Barcelona?

Ik heb gehoord dat er in de metro van Barcelona soms veel gestolen word, klopt dat? En waar moet ik dan op letten, en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Dit is zo. Ik ben in de mei-vakantie naar Barcelona geweest en we werden hier vaak en van alle kanten voor gewaarschuwd. Op drukke momenten wordt het soms zelfs omgeroepen (in het Catelaans) op de metro-stations als er weer een of meerder groepen 'zakkenrollers/tasjesdieven' actief zijn.
Er wordt afgeraden om een rugzak te dragen. Ook op terasjes e.d. waarschuwt de over je dat je je tas op schoot moet houden en niet naast je stoel moet zetten.
Een aantal tips:
Let extra goed op je tas en portemonnee.
Laat je niet afleiden door iemand die je bijvoorbeeld wil wijsmaken dat je een vlek op je kleren hebt. Zijn maat probeert je ondertussen som te beroven.
Verzeker je goed.

Zie ook : http://www.oh-barcelona.com/nl/blog/2010/reisgids/informatie/veiligheid-barcelona-186

Pas gewoon heel goed op je spullen en laat je niet verleiden tot spelletjes of afleiden met andere trucs.
Verder is het een fantastische stad. Il wens je er veel plezier toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet veel meer als op andere stations waar dan ook ter wereld. Gewoon oppassen op zigeuners en in het vooral zigeunerkinderen. Hoe kleiner ze zijn, hoe gevaarlijker.
Gewoon niemand in je buurt laten komen en je bent overal veilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
niemand in je buurt laten komen lukt echt niet op drukke plekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je begrijpt wat ik bedoel, is dat echt wel mogelijk. Ik bedoel dus meer te zeggen dat ze je niet moeten aanraken. Als je toelaat dat ze je aanraken, is het 9 van de 10 keer al te laat. Gewoon een grote bek opzetten en snel doorlopen.
De truuc waar wij voor gewaarschuwd werden: iemand morst iets over je kleren, met veel bombarie wordt je schoongemaakt, en intussen worden je zakken gerold.
Nog een andere: ze laten je een brief lezen, die brief belemmert intussen het zicht op wat anderen doen, dus ook je zakken gerold.
En ze zijn inventief dus er zijn vast al wel meer truucs verzonnen
Dus als je met meer personen bent, let op jezelf maar ook op elkaar, zoals op iedere plaats waar veel mensen zijn.
Dus niet alleen in de metro, ook op de markt en andere drukke plaatsen.
Maar Barcelona is wel leuk
13 jaar geleden
Dat klopt. De metro in Barcelona is veel onveiliger dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Geen waardevolle spullen in (rug)zakken en tassen, geen gouden sieraden om, geen portemonnees zichtbaar etc. Verder is het erg moeilijk een groepje dieven van je af te houden. Als je deze aanwijzingen opvolgt en goed oplet, zijn er vast wel betere doelwitten voor de rovers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus alles in je onderbroek stoppen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een grote regenjas aan?
Nee, het is ok als je ze laat zien dat je weet wat ze willen en dat je voorbereid bent. Verder is reizen met een groepje een stuk veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou neem me niet kwalijk maar amsterdam is niet heilig hoor er worden dagelijks veel toeristen beroofd van hun spullen
Er wordt sowieso veel gestolen in Barcelona, niet alleen in de metro. Als je aangifte gaat doen, staat er een hele rij met toeristen op het politiebureau, en je wordt behandeld als nummer, met de minimale procedure die je kunt gebruiken voor je verzekering. Dat zegt genoeg, lijkt me.

Wat heel vaak gebruikt wordt, zijn trucs om je af te leiden. Een vlek op je kleding, een aanbod om je naar je hotel te brengen, als je met de auto bent signalen dat je een lekke band hebt of er iets anders mis is etc. etc.

Vaak dus afleiding in de vorm van een vals aanbod om jou te helpen, maar let op: het wordt ook andersom gedaan, waarbij er een beroep gedaan wordt op jouw bereidheid een ánder te helpen. Wij waren helemaal voorbereid op de eerste truc (daar trappen wij wereldse mensen toch niet in) maar vielen met open ogen voor de tweede.

In het park was er een kerel met een fiets met kapotte versnelling. Mijn man keek even mee, ik keek even hoe hij aan het helpen was, en mijn tas met álles erin was weg.

Dus tip 1: denk niet dat je zo voorbereid bent dat het jou niet overkomt.

Tip 2: als mensen je hulp aanbieden waar je niet om gevraagd hebt, niet aannemen, laat je niet afleiden.

Tip 3: ook al gaat het tegen je natuur in, bied geen hulp aan als iemand vlak voor je neus opzichtig hulp nodig staat te hebben.

Tip 4: als iemand iets voor je gezicht houdt (bijvoorbeeld een bordje of een brief) aarzel dan niet om het direct weg te slaan. Let intussen op je spullen.

Tip 5: als je een tas bij je hebt, hou die dan altijd op je lichaam, zet hem niet neer.

Tip 6: verdeel je waardevolle spullen. Ik was mijn paspoort, rijbewijs, bankpassen, zonnebril op sterkte, mobiel, PDA en geld allemaal kwijt omdat het allemaal in één tas zat. Niet handig dus.

Tip 7: minimaliseer sowieso het aantal waardevolle spullen dat je bij je hebt. Het is een stuk relaxter om door een geweldige stad als Barcelona heen te lopen als je je niet constant druk hoeft te maken of je van alles bestolen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ons ook overkomen in de metro van Barcelona.

Twee dieven voerden een toneelstukje op.
De één liet expres een pakje sigaretten vallen
op de roltrap en het leek alsof hij het niet makkelijk
kon pakken, ondertussen de weg blokkerend
voor ons om verder te lopen.
De ander heeft in deze consternatie de portemonnee
met geld en paspoort van mijn vriendin gestolen.
We realiseerden ons pas veel later wat er gebeurd was.

Draag je geld en paspoort op je lichaam.
Kijk erg goed uit met tassen/rugzakken waar de rits
makkelijk te openen is. Laat je niet afleiden.
2 Mannen werken vaak samen, wees daar dus alert op.