Waarom bestaat er wel begrippen als Oost-Vlaanderen, en West-Vlaanderen, maar niet Noord-Vlaanderen?

Toegevoegd na 35 minuten:
Stel dat het wel zou bestaan, welke steden en dorpen horen dan tot:
Noord-Vlaanderen
Zuid-Vlaanderen
?

dus waarom bestaat Noord en Zuid Vlaanderen niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

omdat Vlaanderen behoorlijk breed is en niet zo lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is het zo dat er door cultuurverschillen of
van nature (landschapstechnisch) al een splitsing was tussen oost en west en niet tussen zuid en noord.
Wellicht dat dat ook weer iets met de zee te maken heeft.
Mensen in Vlaanderen die aan de kust woonden/werkten
leefden in het westen en waren dan van huis uit meer zeemensen en dus een ander slag volk dan de mensen uit het oosten.
Oost en west zijn daardoor apart benoemd door de toenmalige bevolking en dat is later officieel als provincie
geëffectueerd.