Topkapi Paleis
De benaming 'paleis' doet ons denken aan een groot gebouw, maar Topkapi bestaat uit verschillende paviljoenen! Het ligt op de landtong grenzend aan de Bosporus en garandeert je dan ook een paar mooie panorama's. In die verschillende gebouwen zijn musea ondergebracht. Het meest waardevolle is het Archeologisch Museum dat zich buiten de structuur van de paleisgebouwen bevindt. Hier kan je onder meer sarcofagen, keramiek en andere waardevolle kunstvoorwerpen uit de periode van het Ottomaanse Rijk bewonderen. Het eigenlijke paleis is ook ingericht als museum. De collectie omvat veel oorlogsbuit, geschenken en dagdagelijkse voorwerpen. De harem van het paleis kan alleen onder leiding van een gids bezocht worden. Voor de bezichtiging van de verschillende gebouwen moet je toegang betalen maar het loont echt de moeite. Alle gebouwen dateren uit de 15de eeuw en zijn omgeven door een groot park waarin je vrij kan wandelen en genieten van de schaduw.

Aya Sofia
De Aya Sofia is gebouwd door Justinianus in de 6de eeuw als een voormalige kathedraal van Constantinopel onder het Byzantijnse Rijk. De bouw was van grote betekenis voor de orthodoxe Kerk en het Byzantijnse Rijk en is het eerste voorbeeld van Byzantijnse architectuur. De Aya Sofia was eeuwenlang de grootste kathedraal ter wereld. Na de verovering van Constantinopel door het Ottomaanse Rijk, onder leiding van Mehmet II in 1453, werd Aya Sofia een moskee en ging Aya Sofia heten. De Byzantijnse muurschilderingen en mozaïeken zijn in die tijd ook met een witte pleisterlaag bedekt. Het interieur van de oorspronkelijke kerk was bedoeld als een afspiegeling van het paradijs; je merkt er nog iets van in de resterende mozaïeken die konden blootgelegd worden. In 1934 werd de moskee door Mustafa Kemal Atatürk tot een openbaar gebouw gemaakt en werd het een museum. Oude mozaïeken werden opnieuw zichtbaar gemaakt. In 1985 werd de Aya Sofia door de UNESCO tot werelderfgoed verklaard. Het Aya Sofia museum trekt jaarlijks twee miljoen bezoekers.

Blauwe Moskee
We blijven in dezelfde omgeving en zien een moskee, maar met veel gelijkenissen van de Aya Sofia. Als enige moskee in Istanbul heeft ze zes minaretten. Als er geen gebedsdienst is kan je deze moskee bezoeken en zal je onmiddellijk ontdekken waarom ze de naam Blauwe Moskee meekreeg. In de zijgangen zijn de faiences blauw getint. De moskee dateert uit de 17de eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen de naam met een linkje was ook goed geweest hoor. Maar de bron vermelden is sowieso wel netjes.

Andere antwoorden (6)

De bosporus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het Yerebatan Sarayi het meest indrukwekkend. Het wordt ook wel Basilica Cisterne genoemd en is een zesde-eeuwse ondergrondse wateropslagplaats in Istanbul. Echt bijzonder en het wordt door de grote toeristengroepen vaak gemist omdat het vlakbij de andere hoogtepunten van de stad zoals de Haghia Sofia is en daar dus alle aandacht al naar uit gaat.

Leuk weetje: Een aantal scènes van de James Bond-film From Russia With Love werd opgenomen in de Basilica Cisterne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vliegveld.
Tenzij je met ander vervoer daar bent gekomen of een visuele handicap hebt.

Voor de rest valt er niets met zekerheid te zeggen, want vanaf het vliegveld gaat iedereen zijn eigen weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Domme vraag, dom antwoord. Maar wel het enig goede!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vliegveld kun je met deze redenatie ook wel schrappen. Je kunt prima in het vliegtuig zitten, een korte stop in Istanbul hebben zonder naar buiten te kijken. Dus dan ben je in Istanbul geweest zonder zelfs het vliegveld te hebben gezien. Dus dan blijft er volgens jou niets over?
Is niet zozeer een kwestie van gezien, maar ik vind iets wat je absoluut gedaan moet hebben in Istambul is de bosporus wandelend oversteken, want dan loop je van Azie naar Europa (of andersom)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bord met Istanbul, anders weet je niet eens dat je er geweest bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Istanbul is een erg leuke stad.
Naast de uitgebreide omschrijving van de hoogtepunten die Barcelonaman gegeven heeft (en die je ook echt moet bezoeken) hieronder nog wat tipjes van mij:

Op onze laatste dag in Istanbul hebben we destijds een wandeling langs de stadsmuur gemaakt, van bovenaf (net buiten het centrum) helemaal naar de Bosporus. Was heel erg de moeite waard, je komt door erg leuke wijken, ziet kleine moskeetjes, ontmoet vriendelijke mensen.

Verder vond ik één van de hoogtepunten de Yerebatan Sarnici. Dit is een ondergrons waterreservoir, erg leuk/mooi en vooral als het buiten heet is, erg lekker koel.

Uiteraard mag de grote Bazar niet ontbreken. Je hebt nog nooit zoveel kraampjes bij elkaar gezien waar ze zoveel leuke (en minder leuke) spulletjes verkopen.

Wat ook een belevenis was: Met een geboekte tour van het hotel mee om "de stad te zien" om vervolgens gedropt te worden bij een leer-warenhuis waar de hele bus naar een modeshow kon gaan kijken :).
Kijk ook niet raar op als je opeens door een tapijtverkoper aangesproken wordt en even later een kop (mierzoete) appelthee met hem aan het drinken bent.

Bezoek trouwens ook eens zo'n Turks bad (Hammam), een hele belevenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Jaaa, hamam, dubbelplusgoed!   ;-)